R-Line kryddar nya Volkswagen Tiguan

Nu går även nya Tiguan att beställa med Volkswagens populära sportpaket R-Line – gäller samtliga motoralternativ av versionen Sport & Style.

Nya generationen av Volkswagen Tiguan lanserades i somras och blev genast en storsäljare. När 2011 summerades var Tiguan den mest registrerade modellen i sitt segment med en marknadsandel på 18 procent.

Nu kan Tiguan-kunderna krydda sin bil lite extra med det prisvärda sportpaketet R-Line. En nyhet är att paketet erbjuds till samtliga motoralternativ av Sport & Style, det vill säga bensinmotorerna TSI 160, TSI 180 och TSI 211 samt dieselmotorerna TDI 140 BlueMotion Technology och TDI 170.

Även förra generationen av Tiguan erbjöds med R-Line, men endast till två motoralternativ. Av dessa kunder valde över 80 procent att spetsa sin Tiguan med sportpaketet.

Rekommenderat cirkapris för R-Linepaketet är 24 900 kronor, vilket innebär att Tiguan R-Line kostar från 274 800 kronor (TSI 160). Paketet innehåller:

• 19” lättmetallfälgar ”Mallory”
  • Sportchassi
  • Svart takhimmel
  • R-Line-logo i grillen
  • Nedlackerat bodykit
  • Takkantsspoiler bak
  • Svart diffusor bak
  • R-Line-klädsel ”Kyalami” med inslag av microfiber och R-Linelogga i nackstöden fram
  • Farthållare
  • Climatronic, 2-zons klimatanläggning
  • Skärmbreddare
  • R-Line instegslister i aluminium, alupedaler
  • Multifunktionssportratt i R-Linedesign
  • Ambientepaket med belysta speglar i solskydden och utökad kupébelysning

Kunden kan dessutom ”toppa” sin Tiguan R-Line med det prisvärda Premiumpaketet. Paketet kostar 24 900 kronor och innehåller:

• Läderklädsel ”Vienna” med R-Linelogga i nackstöden fram
  • Bi-xenonstrålkastare med LED-varselljus fram samt dynamiskt och statiskt kurvljus
  • Panoramasoltak i glas, tilt-/skjutbart

Bland övriga intressanta tillval till Tiguan R-Line kan nämnas:

• Växlingspaddlar för DSG-växlade versioner
  • Dynamic Chassis Control (DCC), adaptiv stötdämparreglering i tre lägen

Tiguan R-Line finns i lackerna Deep Black, Reflex Silver, Candy White, Night Blue och Pepper Grey.

R-Linepaketet erbjuds för närvarande även till modellerna Golf och Scirocco.

Om Tiguan
Tiguan är unik med sina två olika fronter. Sport & Style är det sportiga valet, där fronten har en maximal rampvinkel på 18 grader. Track & Field-versionen är mer offroad-betonad och dess front klarar lutningar på upp till 28 grader. Markfrigången hos båda uppgår till 195 millimeter.

Tiguan är också en utmärkt dragbil. Samtliga versioner som erbjuds i Sverige har permanent fyrhjulsdrift, 4Motion, som säkerställer framkomlighet och stabilitet under de mest skiftande förhållanden. Den innovativa DSG-växellådan finns som tillval till flera av motoralternativen.

Med sina fem stjärnor i Euro NCAP är Tiguan en av de säkraste SUV:arna på marknaden. Modellens TDI-och TSI-motorer tillhör dessutom de mest bränsleeffektiva i klassen.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.