Rally Spain utmanar med grus och asfalt

Volkswagen ställs inför en unik utmaning i Rally Spain som körs den 22 - 25 oktober. Den tolfte och näst sista omgången av säsongens FIA World Rally Championship (WRC) är den enda i rallykalendern som går på både grus och asfalt.

I synnerhet två personer har visat att de är experter på det underlaget, regerande mästarna Sébastien Ogier och Julien Ingrassia (F/F). Förra året tog de hem sin andra VM-titel på den iberiska halvön när fortfarande en tävling återstod. 2013, när Volkswagen vann konstruktörsmästerskapet, hette vinnarna i Spanien också Ogier/Ingrassia. Båda åren kom Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) på andra plats och gav därmed Volkswagen dubbelsegrar vid båda tillfällena. Latvala/Anttila, som ligger tvåa i VM-tabellen, kommer till Spanien med segern på Korsika nyligen i bagaget.

Framgången i Rally France, som gick på Korsika, ökade på Latvala/Anttilas försprång före trean i mästerskapet Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) till 34 poäng. Skulle Latvala/Anttila behålla minst 28 poäng av ledningen över Mikkelsen/Fløene är de garanterade andraplatsen i mästerskapet.

-Rally Spain är unikt. Vi måste försäkra oss om att vår Polo är rätt inställd både för grus och för asfalt, säger chefen för Volkswagen Motorsport Jost Capito.

- Det betyder inte bara att förarna och kartläsarna måste vara alerta och skickliga på att anpassa sig till de växlande förhållandena, utan också att hela teamet testas - särskilt mekanikerna. Vi har lyckats bra de senaste två åren med att växla mellan grus och asfalt, och vi har varit framgångsrika i Spanien. I år hoppas vi naturligtvis att göra ett hat-trick och vinna igen. Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila dominerade på Korsika och kommer till Spanien fulla av självförtroende. Sébastien Ogier och Julien Ingrassia hade otur i sitt hemmarally och är självklart angelägna om att komma tillbaka för att vinna i vad som i så fall skulle bli deras åttonde seger för säsongen. Andreas Mikkelsen och Ola Fløene har ännu inte gett upp hoppet om andraplatsen i VM-sammandraget. Det kommer att bli verkligt spännande.

Nya specialsträckor
Asfalt, grus, asfalt, asfalt - det är det underlag som väntar WRC-eliten på torsdag och de tre följande dagarna. Och det är inte den enda utmaningen. Rally Spain innehåller totalt 23 specialsträckor - sju fler än 2014 - sammanlagt 331 km. Förarna och kartläsarna måste skriva nya noter för 51 procent av sträckorna. Som förra året kommer den 3,2 km långa specialsträckan "Barcelona" att köras på Montjuïc på torsdagkväll. Platsen för världsutställningen 1929 och sommar-OS 1992 kommer att locka många åskådare när WRC-eliten öppnar Rally Spain på den smala vägen i Barcelona.

Som kontrast kommer fredagen att bli en dammig affär när roadbooken visar den första av grussträckorna - alla täckta av ett lager med fint grus som kommer att svepas bort allteftersom rallybilarna passerar. På rallyts längsta specialsträcka, "Terra Alta", 36 km, växlar underlaget fem gånger.

Nyckeln till framgång
Efter att ha ändrat WRC-bilarna till asfaltinställning väntar 199 km specialsträckor på lördagen och söndag. Delar av förra årets specialsträcka “Riudecanyes” körs i år i motsatt riktning på “Duesaigües”. Andra gången sträckan körs kommer den att vara Power Stage där förare och kartläsare kan vinna extrapoäng att lägga till mästerskapet. Rallyt har gjort de två rondellerna på sträckan berömda i hela Spanien. Förarna kommer naturligtvis att visa upp spektakulära rundsladdar runt den ena av dem. Rally Spain kräver mycket känsla för bilen på grussträckorna och förmåga att finna en perfekt linje på de vindlande asfaltvägarna.

Citat inför Rally Spain
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
- När jag tänker på Rally Spain påminns jag naturligtvis om de två senaste årens framgångar där. 2014 vann Julien och jag och säkrade vår andra VM-titel. 2013 hjälpte vi Volkswagen att vinna konstruktörstiteln när en tävling ännu återstod. Jubelscenerna och de stora leendena på alla i teamet - det glömmer man inte i första taget. I år vill vi ha anledning att fira igen. Särskilt efter Rally France som blev en besvikelse för Julien och mig. Men det kommer inte att bli lätt. Mer än hälften av sträckorna i Rally Spain är nya så vi startar alla från noll. Sedan har vi den extra utmaningen med underlaget som skiftar under rallyts tre dagar. 2014 var det tätt mellan Jari-Matti Latvala och mig. Jag räknar med att det blir så den här gången igen. Trots att vi redan vunnit mästerskapet kommer vi naturligtvis att satsa hårt. Jag tror att det är det som gör vårt team så speciellt. Alla ger 100 procent och vi är alla sugna på att vinna.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
- Rally Spain är ett av mina favoritrallyn. Förra året hade Sébastien Ogier och jag en mycket hård kamp. Jag pressade på ända till slutet och vann avslutande Power Stage. Tyvärr missade jag segern med bara elva sekunder. Jag var inte 100 procent inställd på grus när rallyt startade. Jag hade fokuserat mer på asfalt så jag vann de flesta av mina specialsträckor på rallyts avslutande dag. Men om man vill vara med längst fram måste man också vara inställd för gruset på de inledande sträckorna. Det har jag lärt mig nu, jag vet nu hur jag måste ställa in min Polo och att jag måste köra rent och snyggt på de sektionerna. Ytan på grussträckorna är ganska hård men den är täckt av ett fint löst lager. Segern på Korsika har definitivt gett mig massor av självförtroende. Nu återstår bara två rallyn i år och jag vill kämpa för att vinna dem båda två.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
- I år har Rally Spain några nya specialsträckor. Det passar mig. Jag gillar att prova ut nya sektioner och hittills har jag alltid varit snabb på dem. Men en sak har inte  förändrats i Rally Spain. Första dagen körs på grus med undantag från Barcelona-sträckan på torsdagen, och de övriga två dagarna går på asfalt. Det är alltid knepigt att växla från grus till asfalt på en dag. Förhoppningsvis finner Ola och jag rytmen snabbt. Förra året kostade en punktering på lördagen mig två minuter. Utan den hade vi kunnat stå på pallen. Som det blev fick jag nöja mig med sjundeplats. Jag har ännu inte kört Rally Spain utan misstag så ett felfritt rally är definitivt mitt mål i år. En pallplats skulle vara trevligt men naturligtvis vill jag helst vinna. Jari-Matti Latvalas seger på Korsika ökade avståndet till honom och till andraplatsen i mästerskapet. Två rallyn återstår och jag kommer naturligtvis inte att ge upp. Men jag kommer inte att sätta någon onödig press på mig eller fundera för mycket över situationen. Det idealiska är att komma före honom och få ett bra resultat.

Visste du att...
... mekanikerna under den 75 minuter långa servicen på fredag kväll bygger om Polo R WRC från sin inställning för grus till asfalt. För att få en idé om vad som krävs av dem behöver man bara se hur många komponenter som måste bytas ut. På varje bil måste mekanikerna byta 13 moduler som består av 1 348 individuella delar, totalt 4 044 till alla tre Polo R WRC.

FIA World Rally Championship (WRC),

6.     Hyundai Mobis World Rally Team    59
7.    Jipocar Czech National Team     45
8.     F.W.R.T.                 9

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

Segern på Korsika har definitivt gett mig massor av självförtroende
Jari-Matti Latvala