Rivstart för nya Volkswagen Golf

Den gångna helgen var det svensk premiär för nya Golf och bilen har fått en riktig rivstart – försäljningen går över förväntan.

Golf är en ikon i bilvärlden som har sålts i över 29 miljoner exemplar sedan 1974. Nu lanseras den sjunde generationen och den svenska premiären ägde rum i helgen, 17-18 november.
– Det är alltid speciellt att lansera en ny generation av Golf och Volkswagen-återförsäljarna har varit rejält laddade. Rapporterna vittnar om ett mycket stort intresse från bilspekulanter och ett hårt tryck på att provköra nya Golf, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Redan innan premiärhelgen hade över 2 000 beställningar lagts och under helgen var det ytterligare ett stort antal kunder som tecknade sig för en ny Golf.
– Vi är hittills mycket nöjda med lanseringen. Bilen har hyllats av den svenska motorpressen och försäljningen har överträffat våra högt ställda förväntningar, fortsätter Sten Forsberg.

Sedan introduktionen 1974 har det sålts cirka 361 000 exemplar av Golf i Sverige. Många av dessa år har Golf varit klassledare och modellen har till och med fått sin klass döpt efter sig – Golfklassen. Trots att ett generationsskifte har varit på gång har Golf under 2012 behållit sin dominerande ställning i klassen med en marknadsandel på 18 procent. Hittills i år är Golf Sveriges fjärde mest registrerade modell.

Nya Golf är en helt ny bil som är byggd på nya MQB-plattformen. Den har en rad nya innovationer och säkerhetssystem som standard, men trots detta är instegspriset detsamma som på föregångaren (169 900 kronor för 1,2 TSI med 105 hk).

Nya Golf lanseras från start med elva versioner (bensin, etanol och diesel), varav nio är miljöklassade enligt dagens miljöbilsdefinition. Två dieselversioner går att få med fyrhjulsdrift, varav en är miljöbilsklassad.

Under de närmaste åren kommer ytterligare versioner att lanseras. Närmast på tur står nya Golf GTI som kommer till Sverige till sommaren och senare även en ny generation av Golf Variant samt en gasdriven version. En helt eldriven Golf lanseras i början av 2014.
– Med en ny Golf, ett starkt varumärke och en motiverad återförsäljarkår, har vi alla möjligheter att ytterligare stärka våra positioner i Golfklassen och på den svenska marknaden totalt sett, säger Sten Forsberg.

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

– Det är alltid speciellt att lansera en ny generation av Golf och Volkswagen-återförsäljarna har varit rejält laddade. Rapporterna vittnar om ett mycket stort intresse från bilspekulanter och ett hårt tryck på provkörningar.
Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.