Säljstart för nya Volkswagen Polo – nu även med gasdrift

Med fler än 14 miljoner sålda exemplar är Polo en av världens mest framgångsrika bilar i kompaktklassen. Nu startar försäljningen för en helt ny generation med ny design, större utrymme för både passagerare och bagage samt högre standardutrustning. Först ut är den förväntade bästsäljaren inom modellprogrammet :1,0 TSI 95, och den nya gasmotorn 1,0 TGI 90.

Nyckelfakta – nya Polo i korthet

• Den 6:e generationen av Polo kör vidare i modellens framgångsrika spår: Med fler än 14 miljoner sålda exemplar hör Polo till en av de allra mest framgångsrika i sin klass.
  • Nya Polo är större än någonsin: På längden mäter den 405,3 cm. Hjulbasen har förlängts med 94 mm för att öka åkkomforten ytterligare.
  • Mer utrymme: Nya Polo bjuder på mer plats för alla i bilen. Bagageutrymmesvolymen har utökats med 25 % till 351 liter.
  • Spelar i en högre teknisk division: Med Front Assist, Blind Spot Sensor, adaptiv farthållare och LED-strålkastare precis som i Golf-klassen.
  • Första Polon med digitala instrument: Polo är först ut med den andra generationen av Volkswagens digitala instrumentering Active Info Display.
  • Precis som man själv vill ha den: De svenska modellversionerna Polo, Polo GT och Polo GTI samt olika paket och tillval ger massor av valmöjligheter.
  • Bred färgpalett: Många olika exteriörkulörer och flera kulörer för instrumentpanelen.
  • Gasdrift en nyhet: Motorerna på den svenska marknaden levererar från 90 till 200 hk. Ny Polo-motor är 1,0 TGI 90 som drivs på fordonsgas.

Lanseras i höst – beställningsbar redan nu

Nya Polo lanseras på den svenska marknaden preliminärt i mitten av november. Förförsäljningen har redan startat för bensinversionen 1,0 TSI 95, som förväntas bli bästsäljaren i modellprogrammet. Rekommenderat cirkapris är från 158 000 kr. Till och med den 31 augusti finns ett introduktionserbjudande på från 149 900 kr. Pristillägget för dubbelkopplingsväxellådan DSG är 15 500 kr.
Trots alla nyheter såsom högre effekt, högre standardutrustningsnivå, ny teknik, helt ny interiör och exteriör, är prisbilden lägre än föregångaren 1,2 TSI 90 som hade det ordinarie cirkapriset 165 500 kr.

Även den nya gasmotorn 1,0 TGI 90 är beställningsbar, med det rekommenderade cirkapriset 179 900 kr. Den gasdrivna versionen, som är miljöbilsklassad i Sverige, erbjuds med en 5-växlad manuell växellåda, två gastankar på 75 liter/12 kg och en 40 liter stor bensintank. Räckvidden på fordonsgas (primärt bränsle) är cirka 390 km enligt körcykeln NEDC.

Övriga versioner av nya Polo kommer att släppas för beställning efterhand.

Mer information

För mer information om nyheterna, motoralternativen, tekniska data, utrustningsnivåer, paket och tillval, se bifogat PDF-dokument. Båda motoralternativen går också att bygga i kofiguratorn "Bygg din bil" på www.volkswagen.se

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.