Sébastien Ogier och Volkswagen vann VM-rallyt i Finland

Volkswagen-föraren Sébastien Ogier var skogens konung när han i helgen vann VM-rallyt i Finland. Han tog därmed sin femte seger för säsongen i FIA World Rally Championship (WRC) – och tog ett stort steg närmare VM-titeln.

180 km/h genom de finska skogarna, upp till 60 meter långa hopp, blinda krön och en tjock vägg av träd: WRC bjöd på en spännande show för hundratusentals entusiastiska fans i Finland. Ledningen skiftades under de två första dagarna av rallyt, men på den sista dagen visade VM-ledaren klass. Tillsammans med sin kartläsare Julien Ingrassia (båda från Frankrike), tog Ogier sin femte seger för säsongen och utökade ledningen i förarmästerskapet till 90 poäng. Rally Finland har körts sedan 1951, och Sébastien Ogier/Julien Ingrassia blev i år det femte förarparet utanför Skandinavien och Finland att vinna rallyt. Vinsten var Volkswagen Motorsports sjätte, av åtta möjliga, med Polo R WRC hittills i år.

Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (båda från Finland) kom på 17:e plats, efter att ha kört på en sten vid sidan av vägen på den andra specialsträckan. De tvingades bryta men kunde starta igen på andra dagen. Till slut säkrade de sex värdefulla poäng i kampen om titeln i märkesmästerskapet. Volkswagen Motorsport utökade därmed sin ledning över Citroën med ytterligare nio poäng till 55. Latvala försvarade dessutom sin andraplats i förarmästerskapet, nu på samma poäng som Thierry Neuville.

Den tredje Polo R WRC som körs av Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula (Norge/Finland) avslutade rallyt på tionde plats, vilket resulterade i ett VM-poäng i förarmästerskapet. Duon var på väg mot ett topp-fem-resultat, men drabbades av ett tekniskt problem.

Polo R WRC vann sammanlagt tolv specialsträckor och blev topp-tre 24 gånger. Sedan debuten i Monte Carlo-rallyt i januari 2013, har Polo vunnit otroliga 81 specialsträckor av 143 möjliga.

Fem deltävlingar återstår nu av årets säsong i WRC. Nästa rally är Volkswagens hemrally i Tyskland, 22-25 augusti. Redan där har Sébastien Ogier och Julien Ingrassia en matematisk chans att säkra titeln i förarmästerskapet.

Citat efter Rally Finland

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC # 7
– Generellt sett är jag inte glad, eftersom jag hade höga förhoppningar. Rallyt började med ett misstag som kostade oss alla chanser till en pallplats. Dock kunde vi öka farten i slutet av rallyt och ändå bidra med sex poäng till märkesmästerskapet. Vi har också använt rallyt till att prova olika inställningar, i syfte att förbereda oss för de kommande tävlingarna. Jag hoppas verkligen att vara tillbaka på prispallen i Tyskland.

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC # 8
– Det är omöjligt att beskriva hur jag känner! Segern här i Finland och tidigare i Sverige är en dröm för mig. Det är en härlig känsla att vinna dessa två rallyn inför de nordiska förarna. Med en ledning på över 30 sekunder från de första två dagarna, ville jag inte ta för många risker under sista dagen. Men på specialsträckan "Ouninpohja” pushade jag verkligen mig själv till yttersta gränsen, eftersom denna sträcka är helt fantastisk. Hastigheten med Polo R WRC gjorde mig mållös. Pulsen och adrenalinet pumpade och jag njöt av varje hopp och varje meter. Min ledning i förarmästerskapet har ökat, men idag vill jag bara njuta av segern tillsammans med teamet. Utan vårt vältrimmade team skulle jag inte vunnit här.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC # 9
– Vi lärde oss en hel del här i Finland. "Ouninpohja" var helt enkelt otroligt. Jag minns hur det var att köra den sträckan i S2000 Škoda förra året, men jag har så mycket bättre grepp i Polo R WRC. Trots fjädringsskadan, som tyvärr grusade förhoppningarna om ett topp-fem-resultat, är vi nöjda med vad vi åstadkommit här.

Jost Capito, Volkswagen Motorsport
– Rally Finland är en sann klassiker och att vinna det är väldigt speciellt. Vi har ett bra team som gjorde allt detta möjligt, jag är väldigt stolt över allihop. Men den här gången måste man verkligen hylla Sébastien Ogiers körskicklighet. Rally Finland visade att det är jämnt mellan Ford, Citroën och Volkswagen men Sébastien var skillnaden denna gång. Segern tar honom ett stort steg närmare en välförtjänt VM-titel. Jari-Matti Latvala hade definitivt inte en rolig helg. Som ett team måste vi lära oss av det som hände och våra tekniker kommer att analysera händelsen i detalj för att ytterligare förbättra Polo R WRC. Andreas Mikkelsen utvecklades väl under hela rallyt och var i nivå med de bästa förarna i VM. Det är imponerande!

Resultat – FIA World Rally Championship (WRC), Neste Oil Rally Finland

6. Abu Dhabi Citroën Total WRT, 33
  7. Volkswagen Motorsport II, 26
  8. Lotos WRC Team, 20

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

Sébastien Ogier, Volkswagen Motorsport