Stopp i semifinal för Volkswagen Dealer Team KMS i Tyskland

Johan Kristofferson, Volkswagen Dealer Team KMS, avancerade till semifinal i VM-deltävlingen i rallycross i tyska Estering. Där blev det dessvärre stopp med motorbekymmer.

Till final tog sig Toomas Heikkinen. I Marklund Motorsports Volkswagen Polo blev han femma och klättrade till andra plats i VM-tabellen.

Volkswagen Dealer Team KMS åkte till Tyskland med förhoppningar om ett toppresultat. Att nå semifinal i den hårda VM-konkurrensen i huvudklassen Supercar är inte illa, men ändå var besvikelsen stor i teamet efteråt.

– Efter att Johan varit snabbast av alla i den fjärde och sista kvalomgången var vi ordentligt optimistiska inför semifinalen. Han låg fyra med goda chanser till finalavancemang när motorn stannade på det tredje varvet, berättar teamchefen Tommy Kristoffersson.

Även i SM-finalen på Solvalla för två veckor sedan brottades teamet med tekniska bekymmer. Även då var det motorn som hindrade Johan från att avancera till final med sdin VW Polo.

– Tråkigt. Vi vill ju så gärna vara med och fightas där uppe och alla i teamet lägger ner enormt mycket tid och energi för att vi ska lyckas. Även om det här är ett utvecklingsår för oss känns det bittert när tävlingarna slutar på det här sättet, säger Kristoffersson och tillägger:

– Men på sikt får vi försöka dra nytta av motgångarna. För varje grej som går sönder kommer vi närmare något som fungerar.

Även om slutet på VM-deltävlingen i Tyskland inte blev vad Johan Kristoffersson hade väntat sig hann han ändå visa prov på sin höga kapacitet. Höjdpunkten var givetvis kvaltriumfen i den fjärde omgången med vilken han säkrade en semifinalplats. Efter de fyra heatomgångarna var Kristoffersson sexa och bästa Volkswagenförare.

– Speeden finns där bara vi får åka, säger Johan, vars insats i kvalet räckte till tredje plats i den EM-deltävling som ingick i VM-racet på Estering-banan.

Med sig hem fick Johan dessutom en heatseger i den första kvalomgången, där han blev åttonde man totalt. I omgång två missade han starten och fick nöja sig med 15:e plats och i den tredje omgången blev han påkörd och tvingades linka i mål med såväl punktering som trasig drivaxel.

För Marklund Motorsport bar det hela vägen till final för en av teamets tre förare, Toomas Heikkinen. Han nådde dit via en åttonde plats i kvalet och en tredjeplats i sin semifinal. Finländaren körde till sig 15 poäng sammanlagt och avancerade till andra plats i VM-tabellen.

Varken Anton Marklund eller teamets tredjeförare för dagen, tyske stuntstjärnan Ronny ”C´Rock”, gick vidare från grundomgångarna. För Marklund blev tävlingen extra tuff. Bland annat blev han knuffad in i en mur och han hade dessutom oturen att köra ett av sina heat i regn.  Resultatet i Tyskland innebar dessvärre att Marklund tappade från femte till sjunde plats i VM-tabellen.

Tävlingen i Tyskland vanns av Petter Solberg, som därmed tog tredje raka segern i år. Segermarginalen var emellertid inte stor. Andraplacerade Mattias Ekström var nämligen bara 5 tusendelar efter över mållinjen.

Trea slutade Robin Larsson närmast följd av Pontus Tidemand, Toomas Heikkinen och Timmy Hansen.

Med tre tävlingar kvar av den första, historiska VM-säsongen toppar Solberg VM-tabellen (211 poäng) före Heikkinen (162) och Reinis Nitiss (158).

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Johan Kristoffersson, tel. 073-811 41 57 eller Tommy Kristoffersson, tel. 070-241 15 29 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.