Storslam för Volkswagen i Miljöbästa Bil

När miljöorganisationen Gröna Bilister idag offentliggjorde vilken bil som utsetts till 2010 års Miljöbästa Bil vann Volkswagen i samtliga fyra klasser – och tog hem den övergripande segern med gasbilen Passat TSI EcoFuel. Det var andra året i rad som Passat kammade hem den prestigefyllda titeln.

Miljöbästa Bil är Gröna Bilisters årliga miljöranking där ett femtiotal bilar har gallrats ut för att vara med och tävla.

Tävlingen hålls i fyra klasser, där representanter från de olika kategorierna är med och röstar. Klasserna är: barnfamiljer, pensionärer, miljöchefer och motorjournalister.

Nu har jurymedlemmarna provkört bilarna och utsett sina favoriter. Det blev Volkswagen-seger i varje kategori: gasbilen Passat TSI EcoFuel vann i klasserna miljöchefer och motorjournalister medan Touran TSI EcoFuel – också den gasdriven – segrade i kategorierna pensionärer och barnfamiljer.

Totalvinnare, när alla poäng räknats samman, blev Passat EcoFuel som segrade med 25 poäng före tvåan Touran som fick 20 poäng. Priset delades ut i eftermiddags på Gustav Adolfs torg i centrala Göteborg av Anneli Hultén, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.

Eftersom Passat EcoFuel vann Miljöbästa Bil även 2009 så var detta det andra året i rad som bilen tog hem den åtråvärda titeln.

-  Det finns inte några andra ord än total marknadsdominans för Volkswagen. Passat är ju en så bra bil som gör att den här titeln är helt välförtjänt. Det har fyra olika jurygrupper tillsammans kommit fram till – mitt i Volvoland, säger Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister.

De kriterier Gröna Bilister utgår från är att bilarna som går på bensin eller diesel inte får släppa ut mer än 110 gram koldioxid per kilometer (miljöfordonsdefinitionen säger 120 gram), och biobränslebilar får inte släppa ut mer än 70 gram, omräknat enligt Naturvårdsverkets värde.

Till detta kommer hårda säkerhetskrav. Testresultatet enligt den frivilliga europeiska säkerhetsstandarden Euro NCAP ska vara bästa möjliga, dvs. fem stjärnor.

- Vi är mycket stolta och glada över att återigen ta hem Miljöbästa Bil-titeln, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige. Volkswagen har en kraftig medvind just nu och det gäller inte minst på miljöområdet där vi är starkare än någonsin.

Passat EcoFuel lanserades i februari 2009 och såldes under det året i närmare 5000 exemplar. I januari 2010 var den bäst säljande miljöbil på den svenska marknaden. När man kör Passat med klimatsmart biogas reduceras koldioxidutsläppen med cirka 85 procent.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se eller Jakob Lagercrantz, ordförande Gröna Bilister 0708-173 808 eller jakob.lagercrantz@equest.se

År 2009 levererade Volkswagen 3 950 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.