Sven Smeets ny chef för Volkswagen Motorsport

Volkswagen Motorsport har genomgått en omstrukturering på ledningsnivå: Sven Smeets (44) tar den 1 september över som chef för Volkswagen Motorsport. Han efterträder Jost Capito (57), som lämnar företaget för nya utmaningar.

En annan förändring är att Lukasz Urban (34) tar över som kommersiell chef från Kirsten Zimmermann (44), som den 1 september övergår till en ny tjänst inom Volkswagen AG. Samtidigt blir François-Xavier Demaison (47), teknisk chef, och Donatus Wichelhaus (54), chef för motorutveckling, nya medlemmar i styrelsen för Volkswagen Motorsport.

Som chef för Volkswagen Motorsport är Sven Smeets ansvarig för märkets alla motorsportaktiviteter, inklusive deltagandet i FIA World Rally Championship (WRC). Belgaren har jobbat inom Volkswagen Motorsport sedan 2012. Han anställdes som Team Manager i WRC och tog i mitten av 2016 på sig rollen som sportchef.

Även François-Xavier Demaison anslöt till Volkswagen år 2012 och har sedan dess varit ansvarig för den tekniska utvecklingen av Polo för rally-VM. Som teknisk chef är han sedan 1 juni nu också ansvarig för Volkswagens alla andra bilprojekt inom motorsporten.

Donatus Wichelhaus har varit medlem i ledningsgruppen sedan år 2005. Han tillträdde som motorutvecklingschef den 1 juni, vilket innebär att han nu är ansvarig för utvecklingen av alla Volkswagenmotorer för motorsportsändamål. Andre Dietzel (41, chef för kommunikation och marknadsföring), Matthias Meyer (47, chef för verkstad) och Eduard Weidl (51, chef för kundsupport) fortsätter i sina roller inom Volkswagen Motorsports ledningsgrupp.

Frank Welsch, utvecklingschef inom märket Volkswagen, kommenterar:

− Vi är glada över att kunna presentera en person med en stor rikedom av erfarenhet i toppen av Volkswagen Motorsport i form av Sven Smeets. Vi är övertygade om att vi kommer att kunna fortsätta vår framgång i World Rally Championship och den strategiska utvecklingen av våra motorsportsprojekt med Sven och resten av ledningen vid rodret. Samtidigt vill vi tacka Jost Capito, under vars ledning Volkswagen har vunnit varje titel som går att vinna i rally-VM under de senaste tre åren. Vi önskar honom all lycka till i framtiden!

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.