Toppresultat i krocktester för två Volkswagen-modeller

Under det här kvartalet har sammanlagt 14 bilar kört mot muren i Euro NCAP:s krocktester – bland dessa Sharan och Passat. De nya Volkswagen-modellerna fick högsta betyg i de välkända och än en gång skärpta krocktesterna. Fem Euro NCAP-stjärnor erhölls för åkande- och fotgängarskydd, barnsäkerhet och säkerhetssystem.

Volkswagen har gett både Passat och Sharan av senaste generationen ett säkerhetspaket med optimerad karosstruktur, ett mycket aktiv samspel mellan säkerhetsbälte och krockkuddar och olika hjälpsystem. Detta gör dem till en av de säkraste bilarna i sina klasser.

Med 96 procent, eller 34 poäng, i åkandeskydd fick den testade Sharan ett av de bästa resultaten bland de fordon som testades denna gång. Bilen fick också utmärkta 39 poäng för barnsäkerheten. Det är första gången i den här klassen som en bil erbjuder skydd i andra stolsraden med bältessträckare och sidokrockkuddar (som tillval).

Eftersom Passat är en bil som etablerat sig på fem kontinenter måste den också följa internationella krocknormer – och det bevisas i det senaste Euro NCAP-betyget: Utmärkta 38 poäng för barnsäkerhet och 33 poäng för åkandeskyddet. Testresultaten var även enastående för säkerhets- och hjälpsystemen, där nya Passat bjuder på mångfald och kvalitet. Där finns exempelvis ACC med Front Assist – en ”vaken passagerare med egen bromspedal” som förhindrar att bilen kör in i framförvarande.

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) är en internationell organisation som testar och utvärderar säkerheten i nya fordon med hjälp av simulerade olyckor.

År 2009 levererade Volkswagen 3 950 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.