Touareg R50 får världspremiär i Sydney

Den 11 oktober, på Australian Motor Show i Sydney, drar Volkswagen täcket av Touareg R50. Med 258 kW/350 hk och 850 Nm blir denna nya Touareg en av världens mest kraftfulla SUV:ar.

Motorn i Touareg R50 karaktäriseras av ett för klassen nästan oöverträffat vridmoment. Denna V10 TDI ger hela 850 Nm redan vid 2 000 varv/min. Motorn är en vidareutvecklad version av den redan introducerade tiocylindriga biturbodieseln på 230 kW/313 hk. Genom att förändra turboladdningen och motorstyrningen har man fått fram 37 extra hästkrafter och 100 Nm mer i vridmoment. Touareg R50 utvecklar 258 kW/350 hk (vid 3500 varv/min).

Det här är fakta som gör att Touareg R50 accelererar från 0 till 100 km/h på 6,7 sekunder (jämfört med 7,4 för V10 TDI) och uppnår en toppfart på 235 km/h. I relation till motorns kraft och bilens storlek är bränsleförbrukningen moderat: 9,6 liter/100 km på landsväg och 12,6 liter/100 km vid blandad körning. Trots ökning av prestanda och vridmoment är bränsleförbrukningen inte högre än i Touareg V10 TDI.

I enlighet med Volkswagens R-filosofi har Volkswagen Individual utvecklat nya exteriöra och interiöra detaljer för Touareg R50. Från utsidan känns bilen direkt igen tack vare sina 21-tums aluminiumfälgar ”Omanyt” och sina 295 mm breda däck, blålackerade bromsok, diskreta hjulhusbreddare, sidokjolar och omstöpta stötfångare (Sport Design-paketet), liksom sin förändrade grill (i matt krom).

Touareg R50 erbjuds med en exklusiv lack, som heter biscaya-blå. Blå lacker av samma typ är typiska för Volkswagens kraftfulla R-modeller, som först kom i och med Golf R32 år 2002. Som tillval finns Touareg R50 att beställa i färgerna campanella-vit, reflex-silver, black magic och atacama-grå.

Till bilens utrustning hör också ett sportchassi med luftfjädring och dynamisk krängningskompensation. Chassiet är också sänkt med 20 millimeter. I kombination med luftfjädringens sportläge gör detta att man får en ökad hårdhet vid aktiv körning.

På insidan har Touareg R50 sportstolar i antracit-färgad nappa, med R50-logotypen integrerad i nackskydden. Logotypen är också infattad i instegslisterna i rostfritt stål. För att ytterligare förstärka den sportiga karaktären i Touareg R50, har den fått en ljus ”engine spin”-dekor – det är en metallisk struktur med inspiration från racingvärlden – samt speciella ”R”-pedaler. En R50-logotype dekorerar också växelspaken hos den sexväxlade automatlådan (Tiptronic).

Som standard i Touareg R50 finns ett vinterpaket (som inkluderar sätesvärme för baksätet), ett minnespaket (med elektronisk inställning av säten, ratt och säkerhetsbältets nivå), lastförskjutningsnät bakom baksätet samt en skidpåse.

Touareg i Sverige

Under 2007 har Volkswagen haft betydande framgångar med försäljningen av Touareg på den svenska marknaden. Fram till och med september 2007 hade 254 nya Touareg inregistrerats (jämfört med 82 under motsvarande period 2006). Av dessa var cirka 95 procent dieseldrivna.

Touareg är därmed ett bra exempel på Volkswagens strategi att erbjuda bränsleeffektiva fordon i samtliga segment. Detta gäller såväl bensin- (TSI) som dieselmodellerna (TDI). De direktinsprutade TDI-motorerna erbjuds i hela modellprogrammet – allt ifrån de små bilarna i form av Polo BlueMotion, med en bränsleförbrukning på 3,8 liter/100 km, till den stora SUV-klassen där Touareg R50 nu utgör toppversionen.

Touareg R50 får svensk premiär fjärde kvartalet 2007. Priset är ännu ej fastställt.