Tredje raka segern för Sébastien Ogier och Volkswagen i WRC

Volkswagen-föraren Sébastien Ogier vann Rally Portugal och tog sin tredje raka seger i rally-VM (WRC). Därmed utökade han sin ledning i förarmästerskapet. Pallplats blev det också för teamkamraten Jari-Matti Latvala som kom trea. För första gången deltog Volkswagen med tre Polo R WRC och i sin debut körde Andreas Mikkelsen i mål på en sjätteplats.

Det blev alltså två pallplatser för Volkswagen Motorsport i det krävande rallyt på Algarvekusten i södra Portugal (11-14 april). Teamets prestationer gör att Volkswagen Motorsport nu toppar teammästerskapet efter fyra körda tävlingar i FIA World Rally Championship (WRC).

Efter sin tredje raka seger drygar Sébastien Ogier och kartläsaren Julina Ingrassia (båda från Frankrike) ut sin ledning i förarmästerskapet, nu hela 54 poäng före Mikko Hirvonen (Citroën) som kom tvåa i Portugal. Det andra förarparet från Volkswagen, Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila (båda från Finland), ligger efter sin tredjeplats i Portugal på en total femteplats i mästerskapet.

Andreas Mikkelsen och kartläsaren Mikko Markkula (Norge/Finland), som debuterade i en tredje Polo R WRC, körde in på en fin sjätteplats. Mikkelsen gjorde exakt vad teamet hade bett honom göra, nämligen att få värdefull erfarenhet i WRC under konkurrensmässiga förhållanden. Sjätteplatsen gav åtta VM-poäng.

Ulrich Hackenberg, Volkswagens utvecklingschef, följde rallyt på plats.
– Det var fantastiskt att vara närvarande vid rallyt! Jag är mycket imponerad över teamets framgång och det var fantastiskt att se hur väl hela teamet arbetar tillsammans. På ett utmärkt sätt backar de upp våra förare som sedan gjorde ett utomordentligt jobb.

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC # 8
– Otroligt, vilken berg-och-dalbana det blev här i Portugal! Jag är överlycklig över segern. Först sjukdomen och sedan de brutala sträckorna som verkligen driver en rallybil till det yttersta. Jag tycker att vi förtjänade segern. Rallyt var mycket krävande och svårt – för bilen, hela teamet, och särskilt för mig. När jag kom till Portugal på måndag kväll var jag inte säker på om jag skulle kunna starta på grund av sjukdom. Jag var trött och min energireserv var helt tom. Lyckligtvis förbättrades mitt tillstånd avsevärt under de senaste två dagarna. Jag får nu försöka vila så mycket som möjligt inför rallyt i Argentina.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC # 7
– Jag är mycket glad och nöjd över att stå på pallen för första gången för Volkswagen. Vi hade en svår start på säsongen, men vår otur har äntligen kommit till ett slut. Jag känner mig verkligen hemma i Polo R WRC nu och tror att vi snart kan prestera ännu bättre. Rallyt var en tuff test för både förare och bil. Den hårda marken och de många stenarna ställde allt på sin spets. Våra mekaniker gjorde ett perfekt jobb att ersätta den trasiga drivaxeln på söndagen. Som alltid var de helt pålitliga – tack! Allt detta ger mig självförtroende inför de kommande rallyn och jag ser redan fram emot Argentina om tre veckor.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC # 9
– Jag lärde mig något på varenda meter av min första rally med Polo R WRC. Mitt mål var att få så mycket erfarenhet som möjligt och jag har fått en hel del idéer på hur vi kan förbättra oss ytterligare i framtiden. Med Polo R WRC går allt mycket snabbare än jag är van vid i Super 2000. Min noter var alltför detaljerade, speciellt vid de snabba sektionerna, vilket var för mycket för Mikko att läsa och för mig att bearbeta. Vi kommer jobba på det. Aerodynamiken på Polo R WRC är särskilt imponerande och kurvtagningshastigheterna är extremt höga. Jag utnyttjade inte bilens fulla potential i kurvorna för att jag inte ville ta några risker. Allt som allt är jag dock mycket nöjd med min debut för Volkswagen. Jag fick stort stöd från teamet och vill tacka dem för det!

Jost Capito, chef Volkswagen Motorsport
– Rally Portugal var ett svårt test för teamet, Polo R WRC och förarna. Det var säsongens första typiska grusrally och var också en av de mest krävande i kalendern så långt. Vi såg i början av rallyt att Polo R WRC och dess rivaler på Ford och Citroën är i nivå med varandra. Placeringarna etta, trea och sexa är ett enastående resultat för teamet, som vi har våra toppklassförare att tacka för. En stor eloge går också till ingenjörer och mekaniker som gjorde ett fantastiskt jobb och säkrade vår tredje seger, trots några barnsjukdomar med denna helt nya bil. Jag är stolt över hela teamet!

FIA World Rally Championship (WRC), Resultat Rally Portugal

3. Qatar M-Sport WRT 55
4. Qatar WRT 36
5. Abu Dhabi Citroën Total WRT 27

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.