Ung Volkswagentrio i kamp om SM-medaljer i rallycross

I fjol blev han både svensk och italiensk mästare i racing.

På lördag laddar Johan Kristoffersson för ännu en titel. I rallycross!

24-åringen från Arvika är en av tre unga och framgångsrika förare som ska representera Volkswagen i SM-finalen på Kinnekulle Ring. De andra är Robin Larsson, 21 och Anton Marklund, 20.

SM-finalen i Västergötland har lockat ett stort och starkt startfält i huvudklassen SuperCar. I en direkt avgörande duell om årets titel kommer Volkswagens unga trio bland annat att ställas mot de senaste årens mästare, Peter Hedström, Per Eklund och Stig-Olov Walfridson.

Volkswagen Dealer Team KMS mönstrar Johan Kristoffersson och Robin Larsson. Den förstnämnde, som var årets förare i svensk racing 2012, gjorde ett succéartat inhopp i den svenska EM-deltävlingen i somras. Inför rekordstor publik – 29.200 åskådare – i värmländska Höljes besegrade han många av EM-stjärnorna och var ytterst nära att avancera till final i teamets Volkswagen Scirocco.

– Höljes gav vår satsning många bra svar, men det irriterar mig fortfarande att jag föll på ett eget misstag i semifinalen, säger Kristoffersson som är ordentligt revanschsugen inför lördagens tävling.

– Får vi till allt med bilen och har en bra dag kan vi slå vem som helst. Det visade vi i Höljes.

Robin Larsson från Svenljunga kommer att köra teamets andra Scirocco. Tävlingen blir hans första i en SuperCar. De två senaste åren har Larsson med framgång tävlat i TouringCar där han så sent som för ett par veckor sedan blev silvermedaljör i EM.

– Tyvärr var EM-säsongen rätt tung tekniskt, men vi avslutade bra med seger i den sista deltävlingen och även om målet var att vinna titeln är jag ganska nöjd med silvret, säger han.

Robin Larsson, som är son till flerfaldige Europamästaren Lars ”Stinsen” Larsson, väljer att ligga lågt inför lördagens duell på Kinnekulle Ring.

– Jag har testat bilen en dag på banan i Arvika, men lite mer träning hade nog inte skadat. Bilen är cool att köra, men den går så fort att jag inte alltid hinner med i tanken och då kommer misstagen, säger Larsson och tillägger:

– Jag har inte satt upp några höga mål inför helgen, men jag ser verkligen fram emot tävlingen och tänker köra så fort jag kan.

Gasglad är även Anton Marklund, som kör Volkswagen Polo för Marklund Motorsport. Den 20-årige norrlänningen har en intensiv debutsäsong i SuperCar bakom sig och efter SM på Kinnekulle Ring väntar ytterligare två framträdanden i Storbritannien innan säsongen är över.

– Totalt kommer det att bli 18 tävlingar för mig den här säsongen, men jag känner ingen mättnad och att få köra SM på hemmaplan mot riktigt kvalificerat motstånd känns bara inspirerande, säger Marklund, som ser lördagens tävling som starten på nästa säsong då Marklund Motorsport kommer att ställa upp med två nybyggda VM Polo i tidernas första VM-serie i rallycross.

– 2013 har varit enormt lärorikt för både mig och teamet, konstaterar Marklund som efter bland annat sju semifinaler och tre kvalinsatser bland de tre främsta slutade på sjunde plats i mästerskapet.

– Jag stod i pole position i min semifinal i EM-premiären och tog en heatseger inför storpubliken i Höljes. Höjdpunkterna under säsongen har varit många.

Frågan är om det blir en till på lördag – för Marklund, Larsson och Kristoffersson.

Johan Kristoffersson

Född: 6 december 1988.

Bor: Arvika.

Klubb: MK Team Westom.

Team: Volkswagen Dealer Team KMS.

Tävlingsbil: Volkswagen Scirocco.

Främsta meriter, racing: Mästare i STCC, SuperStars och det italienska mästerskapet 2012. Segrare i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2012 och 2013. Rallycross: Semifinalist (SuperCar) i den svenska EM-deltävlingen 2013.

Robin Larsson

Född: 8 juli 1992.

Bor: Svenljunga.

Klubb: Skene MS.

Team: Volkswagen Dealer Team KMS.

Tävlingsbil: Volkswagen Scirocco.

Främsta rallycrossmeriter: EM-tvåa i TouringCar 2013, fyra 2012.

Anton Marklund

Född: 9 december 1992.

Bor: Klintforsliden, 15 km från Skellefteå och Boliden.

Klubb: Bolidens MK.

Team: Marklund Motorsport.

Tävlingsbil: Volkswagen Polo.

Främsta rallycrossmeriter: Europamästare i TouringCar-klassen 2012. EM-sjua i SuperCar 2013.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Johan Kristoffersson, tel. 073-811 41 57 eller Tommy Kristoffersson, tel. 070-241 15 29 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.