Vädret gör Rally Great Britain till en utmaning

Volkswagen är redo för en sista spurt vid den 13:e och avslutande omgången av 2015 års FIA World Rally Championship (FIA). Trefaldiga världsmästarna Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) på andra plats i VM-tabellen efter tre segrar den här säsongen och Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) som vann senast i Rally Spain, siktar på en perfekt avslutning på vad som varit en framgångsrik säsong för alla tre paren.

De skulle också kunna tangera ett av Volkswagens rekord. Elva av tolv rallyn hittills under 2015 har vunnits med Polo R WRC. Skulle Volkswagen ta en tolfte seger i år kommer man att tangera sitt eget rekord från 2014 med tolv segrar på 13 rallyn. Med totalt 24 pallplatser har 2015 års säsong redan varit mer framgångsrik än förra årets. Men det kommer inte att bli lätt. Wales fuktiga, leriga och halkiga grusvägar gör Rally Britain till en unik utmaning i WRC-kalendern. Rally Britain består av 19 specialsträckor, sammanlagt 310 km långa.

- Det vi åstadkommit i år är helt otroligt. Av tolv möjliga segrar har Volkswagen tagit elva, säger Volkswagens Motorsportchef Jost Capito.

- Så det är ingen tvekan om att vi vill vara i topp igen i Wales. Och i linje med vår princip, må bäste man vinna. Vi har inga stallorder alls, vi kan redan se tillbaka på ett år då alla tre förarna och kartläsarna vunnit för oss. Alla tre kommer att försöka briljera igen i Wales - helst med en seger - och ta med sig den energin in i nästa säsong. Så från Volkswagens perspektiv kommer det att bli ett mycket intressant rally. Och våra konkurrenter kommer också att vilja avsluta säsongen på ett bra sätt och göra livet så surt som möjligt för oss.

Lera och sörja
Rallyt i norra Wales är ingen lek. Specialsträckorna med namn som “Gartheiniog”, “Aberhirnant” och “Alwen” går genom täta skogar och kräver intensiv koncentration. Inte minst på grund av väderförhållandena, som är svåra att förutse, är det ett av rallykalenderns mest utmanande tävlingar. Vägbanan är lika oförutsägbar som vädret. Vid mer än ett tillfälle de senaste åren har vägen förvandlats från grus till lera på några få minuter. De flesta av de 19 specialsträckorna, nästan 90 procent, är samma som förra året. Det gynnar alla som behållit sina noter från förra året.

Volkswagen siktar på rekord
Polo R WRC har kört 698 specialsträckor sedan debuten i Monte Carlo 2013. På den andra specialsträckan i Rally Great Britain ,“Sweet Lamb”, kommer de att passera milstolpen 700. Men det finns ännu en milstolpe inom räckhåll i Wales. Hittills har Polo vunnit 489 specialsträckor. Med en stark insats kan Volkswagen nå vinst nummer 500. Men de tre Volkswagen-förarna måste verkligen satsa hårt för att nå dit, de har bara 19 specialsträckor på sig.

Volkswagen har siktet inställt på ännu en bedrift i Storbritannien, seger nummer tolv för säsongen. Volkswagen är nu den enda tillverkare i WRC-historien som nått tolv segrar på en säsong, och det gjorde man 2014. Medan Volkswagens tre förare Ogier, Latvala och Mikkelsen skulle kunna tangera den siffran har de redan slagit ett av Volkswagens rekord. 24 pallplatser under säsongens tolv rallyn hittills är redan fler än de nådde förra året då de tog 23 pallplatser. Totalt har Polo R WRC tagit 65 pallplatser på 38 rallyn, inklusive 33 segrar.

Latvala versus Mikkelsen
Efter den enastående framgångsrika säsongen 2015 är en sak redan klar: VM-titlarna för förare, kartläsare och konstruktörer går alla till förra årets världsmästare, Sébastien Ogier, Julien Ingrassia och Volkswagen Motorsport. En annan sak är också klar, de tre topplatserna i VM går till Volkswagens förarpar. Den enda osäkerheten är vem som blir tvåa. Bäst förutsättningar har Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila med 24 poängs ledning över Andreas Mikkelsen och Ola Fløene. Man kan maximalt få 28 poäng i Wales. Mikkelsen/Fløenes enda hopp för att ta andraplatsen är därför att vinna årets sista rally. För Latvala/Anttila räcker fyra poäng för att de ska bli tvåa i World Champinonship.

Citat inför Rally Great Britain
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
- Det var synd att Rally Spain slutade som det gjorde. Men det ligger bakom oss och nu ser jag fram emot Rally Great Britain som Julien och jag vunnit de två senaste åren. Specialsträckorna är utsökta att köra, även om det oftast är väldigt dåligt grepp. När man kör i Wales spelar det ingen roll hur väderleksutsikterna ser ut. Man vet redan innan man är där att vägarna kommer att vara mycket hala. Oftast klarar jag det bra. Situationen för oss är densamma som i Spanien och i Frankrike dessförinnan. Vi har redan vunnit alla tre mästerskapen och kan avsluta säsongen utan press. Men oavsett om det är säsongens första eller sista rally vill jag alltid vinna. Detsamma gäller i Rally Great Britain. Alla vill naturligtvis vinna i Wales innan de åker på välförtjänt vintersemester.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
-Specialsträckorna i Rally Great Britain går mest genom skogar och är snabba och följsamma att köra. Jag gillar det för det påminner om rallyt i Finland. Det är inte det enda skälet till att Rally Great Britain känns som ett andra hemmarally för mig. Jag förknippar många bra erfarenheter med Wales. Jag gjorde min WRC-debut där 2002 och vann rallyt 2011 och 2012. Jag vill naturligtvis upprepa det i år. Miikka och jag hade en del problem i de första tävlingarna för året. Men vi kom tillbaka och skulle nu vilja avsluta den andra framgångsrika halvan av säsongen med ett bra resultat. En bra avslutning på säsongen skulle ge oss ännu mer energi inför "Monte" nästa år. Det är definitivit vårt mål. Jag skulle vilja ta tillfället i akt att tacka alla i teamet. De har gjort ett enastående jobb hela året. Vi kommer nu att satsa så hårt vi kan en sista gång innan vi åker till en välförtjänt vila.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
- Den första WRC-segern för mig och Ola i Rally Spain var mycket speciell - särskilt som ett ok lättat från våra axlar och vi kan satsa på Rally Great Britain utan att känna någon press. Jag har speciellt förhållande till Wales. Jag flyttade dit när jag var 17 för att ta körkort. Jag körde också mitt första WRC-rally i Wales. Därför är det alltid trevligt att komma tillbaka till de här vägarna. Precis som Rally Sweden är Rally Great Britain något av ett hemmarally för mig. Många bekanta kommer att vara där och heja på mig. Jag ser verkligen fram emot det. Vi kommer naturligtvis att packa paraplyer och regnrockar eftersom man alltid räknar med dåligt väder i Wales. Det gör alltid rallyt knepigt, specialsträckorna är extremt leriga och hala. Efter att ha vunnit i Spanien har jag fått smak för segrar och vill vinna så snart som möjligt igen.

FIA World Rally Championship (WRC), totalställningen

6.     Hyundai Mobis World Rally Team     67
7.    Jipocar Czech National Team        51
8.     F.W.R.T.                      9

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

Vi kan satsa på Rally Great Britain utan att känna någon press
Andreas Mikkelsen