Vann designtävling – får praktik hos Volkswagen i Tyskland

Vinnarna i auto motor & sports och Volkswagens tävling ”Design Challenge” är nu utsedda. Magnus Grettve och Kristofer Eriksson heter de svenskar vars bidrag uppskattades mest av juryn. Nu kommer de att få varsin sex veckor lång praktik på Volkswagen Design i Tyskland.

Det var i december som tidningen auto motor & sport tillsammans med Volkswagen utlyste tävlingen Design Challenge. Frågan som tävlingsdeltagarna fick besvara var hur en Volkswagen från år 2018 skulle kunna se ut – och svaret skulle levereras i form av en designskiss.

Intresset för tävlingen var stort och totalt kom 73 bidrag in. Juryn som skulle granska förslagen har bestått av: Klaus Bischoff, chef för Volkswagen Design, Martin Kropp, svensk bildesigner som arbetat flera år inom Volkswagen och är mannen bakom Passat CC och nya Sharan, Lars Wallin, känd modeskapare och Alrik Söderlind, chefredaktör för auto motor & sport.

Nu har juryn alltså enats – och beslutat sig för att låta två personer vinna. De kan nu se fram emot en sex veckor lång praktikperiod hos Volkswagen Design i Wolfsburg. Varje år tar Volkswagen Design emot cirka 50 praktikanter och det förekommer att några av dem erbjuds fortsatt anställning. Volkswagens designchef Klaus Bischoff började själv sin bana i företaget den vägen.

Den ena vinnaren är Lundabon Magnus Grettve, som är 27 år och högskoleingenjör från Malmö Tekniska Högskola med inriktning på produktutveckling och design. Hans bidrag är VW RE-US, en elbil i kompakt format.

Vinnare nummer två heter Kristofer Eriksson, Stockholm. Han är 27 år, har läst industridesign vid Lunds Tekniska Högskola och är nu i slutfasen av sin mastersutbildning. Kristofer lämnade in bidraget Watt GTI, som är en eldriven tolkning av GTI-begreppet hos Volkswagen.

Juryns motivering till de vinnande bidragen lyder:
”De här skisserna är bidrag som uppvisar en tydlig känsla av förståelse för bilens proportioner, kreativitet och unicitet i en kombination. Båda skisserna har också lyckats fånga designelement som kan vara av intresse för framtida Volkswagen-modeller. Ur vårt perspektiv representerar båda skisserna – även om de skiljer sig åt sinsemellan – en tänkbar designestetik som kan ha potential att influera Volkswagens formspråk år 2018.”

Dessutom vann Rasmus Zachrisson ”Peoples choice” i tävlingen. Rasmus är 24 år, bosatt i Stockholm och utbildar sig inom Transportation Design vid IED Turin. Hans bidrag Revo gillades av flest personer via en Facebook-omröstning. Priset är en weekend på Volkswagens upplevelsecenter Autostadt i Wolfsburg.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.