Var tredje supermiljöbil är en Volkswagen

Under årets första kvartal har Volkswagen i Sverige registrerat 665 supermiljöbilar, varav 508 exemplar av nya laddhybriden Passat GTE. Det ger märket en marknadsandel på 32 procent av alla supermiljöbilar.

Antalet nyregistrerade supermiljöbilar i Sverige, det vill säga bilar med koldioxidutsläpp på max 50 g/km, uppgick i mars till 1 231 stycken enligt statistik från BIL Sweden. Det är en ökning med 92 procent jämfört med mars 2015. Hittills i år, januari–mars, har 2 083 supermiljöbilar registrerats, vilket är 73 procent fler än samma period förra året då 1 207 bilar registrerades.

En stor anledning till årets ökning av supermiljöbilar är Volkswagens nya laddhybrid Passat GTE.
I mars registrerades 293 exemplar och hittills i år är siffran 508 bilar. Det innebär att var fjärde supermiljöbil (24,4 procent) på den svenska marknaden är en Passat GTE. Tvåan på listan har hittills i år 225 registreringar (10,8 procent).

− Efterfrågan på Passat GTE har sedan lanseringen i höstas varit mycket hög. Det är glädjande att vi nu har börjat leverera denna supermiljöbil till våra kunder. Vår bedömning är att Passat GTE kommer stå för en betydande del av hela Passat-försäljningen, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Tillsammans med Volkswagens övriga supermiljöbilar – elbilarna e-up! och e-Golf samt laddhybriden Golf GTE – når märket en marknadsandel på 32 procent av alla supermiljöbilar.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.

− Efterfrågan på Passat GTE har sedan lanseringen i höstas varit mycket hög. Det är glädjande att vi nu har börjat leverera denna supermiljöbil till våra kunder. Vår bedömning är att Passat GTE kommer stå för en betydande del av hela Passat-försäljningen.
Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige