Världspremiär för nya Golf GTI – kommer i två effektversioner

På bilsalongen i Paris visar Volkswagen ett nästan produktionsfärdigt koncept av sjunde generationens Golf GTI. Den sportiga ikonen finns nu för första gången i två effektversioner: 220 hk som standard och ett prestandapaket på 230 hk. Serieversionen av Golf GTI lanseras med en ny, progressiv styrning.

Paris är nu staden för Golf GTI. För fyra år sedan gjorde den sjätte generationen av denna bästsäljare sin debut där – då fortfarande som en konceptbil. Nu premiärvisar Volkswagen den sjunde generationen Golf GTI vid bilsalongen ”Mondial de l‘Automobile” i Paris − och det handlar även här om en konceptbil. Nya Golf GTI släpps på marknaden i vår och de första bilarna väntas komma till Sverige till sommaren.

En GTI – två effektnivåer

220 respektive 230 hk. Konceptversionen av nästa Golf GTI drivs av en ännu mer avancerad motor ur EA888-serien – en tvåliters turboladdad och direktinsprutad bensinmotor med en effekt på 220 hk. Från start kommer denna sportbilsikon nu att erbjudas med ett fabriksmonterat prestandapaket. I denna version har effekten höjts till 230 hk. Båda GTI-versionerna är som standard utrustade med ett start-/stopp-system och uppfyller utsläppsnormen EU-6 som träder i kraft först 2014.

Med en 6-växlad manuell växellåda förbrukar den endast 6,0 liter per 100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 140 g/km. Jämfört med föregångaren (211 hk), ligger bränsleförbrukningen för nya Golf GTI 1,3 liter lägre per 100 km vid blandad körning – en förbättring med 18 procent.

Båda effektversionerna av motorn kan som tillval kombineras med en 6-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. Den höga prestanda som Golf GTI blivit så känd för har förbättrats ännu mer i den nya modellen – i två steg:

Steg 1 – GTI i standardutförande: Grundversionen av nya Golf GTI har nu en effekt på 220 hk, en höjning med 9 hk jämfört med den förra modellen. Samtidigt har det maximala vridmomentet höjts med hela 70 Nm och ligger nu på 350 Nm. Det här värdet för Golf GTI är exakt detsamma som för förra Golf R. Utrustad på detta sätt imponerar Golf GTI med sina prestandavärden: i fyrans växel accelererar Golf GTI från 80 till 120 km/h på 5,0 sekunder – i sexans växel tar det 6,0 sekunder. Nya GTI accelererar 0 till 100 km/h på 6,6 sekunder och topphastigheten ligger på 246 km/h.

Steg 2 – GTI i prestandautförande: De som väljer en Golf GTI med prestandapaket får ytterligare 10 hk medan vridmomentet är detsamma. Med 230 hk under huven blir topphastigheten 250 km/h, och sprinten från 0 till 100 km/h är avklarad på 6,5 sekunder.

Ny differentialbroms fram – progressiv styrning

Prestandapaketet erbjuder inte bara mer kraft utan också ett plus för köregenskaperna: istället för 16"-bromsar är GTI här utrustad med 17"-skivor (med GTI-logo på bromsoken) och en differentialbroms (VAQ) för framaxeln, även detta en nyhet i denna form.

Differentialbroms fram. Den elektroniskt styrda differentialbromsen inverkar positivt på den aktiva säkerheten eftersom systemet praktiskt taget eliminerar all kraftrelaterad understyrning, som kan uppstå hos framhjulsdrivna bilar med stark motor. Det här gör uppträdandet mer precist och har en stabiliserande effekt på överstyrning framkallad av lastförskjutningar. Orsaken till detta är att VAQ ökar effekten på ytterhjulet i kurvan vilket samtidigt optimerar bilens hastighet vid kurvtagning. Vid igångkörning på löst och vått underlag förbättras även bilens väggrepp.

Progressiv styrning. Världspremiär är det för det nya progressiva styrsystemet i Golf GTI. Detta är standard i båda effektversionerna. Till skillnad från konventionella styrsystem som arbetar med ett konstant utväxlingsförhållande har den nya styrningen i Golf GTI ett progressivt utväxlingsförhållande. Det här gör bland annat att det krävs mindre ansträngning vid manövrering och parkering samtidigt som föraren märker en fördel i dynamik tack vare den mer direkta verkan på kurviga landsvägar.

Tekniskt sett skiljer sig den progressiva styrningen från ett konventionellt styrsystem genom att den elektromekaniska servostyrningen har ett varierbart utväxlingsförhållande och en starkare motor. Till skillnad från ett konstant utväxlingsförhållande, som av nödvändighet är en kompromiss mellan dynamisk prestanda och komfort, kan utväxlingen här varieras med rattutslaget.

Övergången mellan ett indirekt styrbeteende i mittområdet (när man kör rakt fram) och ett direkt styrbeteende vid större rattutslag sker progressivt, vilket ger ett mycket smidigare styrbeteende i dynamiska körsituationer och samtidigt mindre rattutslagsvinklar när man parkerar, vilket betyder mer bekvämlighet och komfort för föraren.

Den progressiva styrningen kommer att erbjudas som tillval till övriga Golf-versioner i samband med lanseringen av GTI.

Exteriör – styling och finesser

GTI-kännetecken. Precis som de tidigare sex generationerna av Golf GTI, skiljer sig konceptbilen för den sjunde generationens Golf GTI från andra Golf-versioner genom att ha extra mycket utrustning och pryds också av klassiska GTI-kännetecken.

Utvändigt hittar vi till exempel rödlackerade bromsok, karakteristiska GTI-luftintag, mörkröda LED-baklyktor inklusive LED-skyltbelysning liksom kromade, 80 mm tjocka ändrör på vänster och höger sida.

Vissa detaljer har karakteriserat bilen ända sedan Golf GTI först såg dagens ljus, som exempelvis de tre solida exteriörfärgerna röd, svart och vit, här representerade av kulörerna ”Tornado Red”, ”Black” och ”Pure White”.

Volkswagen har vidareutvecklat GTI-fälgarna ”Denver”, ”Detroit” och ”Glendale” vars karakteristiska design från den förra modellen går igen i de nya maskinpolerade 17 tum stora lättmetallfälgarna ”Brooklyn” som inte bara ser lättare ut utan också är det. Fälgarna är skodda med däck av dimensionen 225/45. Det kommer också att finnas 18"-fälgar som tillval för GTI.

GTI-styling. Vart man än låter blicken falla har den sjunde generationen Golf fått en mer dynamisk look än sin föregångare. Formgivarna ville ge nya Golf GTI en ännu mer iögonfallande och sportig karaktär – målet var att få GTI att se lägre och bredare ut med en mer utmanande karaktär. Volkswagen Design tog fram massor med detaljerade lösningar för nya Golf GTI och har integrerat dessa på ett harmoniskt sätt. De speciella designdetaljerna för GTI har inte bara har lagts till – utan också integrerats i bilens övergripande design. GTI har nämligen utvecklats parallellt med ”vanliga” Golf vilket gjort det möjligt att perfekt koordinera karaktärsskillnaderna mellan de bägge modellversionerna.

I fronten, där speciella LED-dimstrålkastare nu tronar, drar en kraftfull och GTI-typisk, helt omarbetad designdetalj blickarna till sig: den röda linjen. På den första generationen av bilen löpte linjen runt den rektangulära kylargrillen. På den sjätte generationen GTI fanns två linjer som ramade in grillen upptill respektive nedtill. Nu, på den sjunde generationen, markerar den röda linjen kylargrillens underkant, men för första gången löper den här vidare åt vänster och höger, upp till bixenon-strålkastarna. Den röda linjen sträcker sig nu alltså tvärs över hela fronten.

Längst ned på stötfångaren, under det karossfärgade tvärstaget, inramas inte längre det svarta luftintaget (med sitt bikakeformade galler) av en svart yta, utan istället av ytor lackerade i karossfärgen vilket ger luftintaget en ännu kraftfullare look. De tre aerodynamiska flänsarna på sidorna under strålkastarna spelar samtidigt en mer framträdande roll i frontens design. En annan detalj som passar perfekt in i den fint konturerade designen är den svarta splittern (frontspoilerns underkant) som hämtats direkt från motorsportens värld. Trösklarna och diffusorn bak är också de lackerade i svart. Dessa detaljer, som går halvt omlott, ger Golf – som är utrustad med ett GTI-sportchassi (sänkt med 15 mm) – en ännu kraftfullare hållning på vägen.

Ett annat exempel på den harmoniska integreringen av GTI-specifika detaljer gäller utformningen av takspoilern. Denna är betydligt större än den på Golf-versioner med mindre kraftfulla motorer och har integrerats så att den ligger i linje med bagageluckan och karossen. För första gången pryds denna sportiga Volkswagen – förutom av GTI-emblemen fram och bak – nu även av röda plattor på framskärmarna, i höjd med karaktärlinjen, med samma typografiska utformning av GTI-logon som använts i årtionden.

Interiören – finesser och look

GTI-attribut i kupén. Den allra första GTI:n hade en skotskrutig sätesklädsel. Sätena i den sjätte generationen Golf GTI var klädda i ”Jacky”-tyg och i övergången till den nya GTI-generationen har denna arbetats om och fått namnet ”Clark”. Naturligtvis är den fortfarande skotskrutig. Sportstolarna (fram, med utdragbara lådor under) erbjuder mycket god ergonomi. Kliv in, sätt dig tillrätta, justera ryggstödsvinkeln och avståndet till ratten, spänn fast säkerhetsbältet – sedan är det bara att köra. Dessutom kan sätena fram ställas in i höjdled och de är också utrustade med ett manuellt inställbart svankstöd. Röda dekorsömmar på sätena och växelspaken ger en sportig kontrast – innertaket i GTI är som vanligt svart vilket framhäver kupéns sportiga look ännu mer.

GTI-finesser. Utöver de många standardmonterade detaljerna, som till exempel luftkonditionering, trötthetsvarnare och radiosystemet ”Composition Media” (med SD-minneskortsuttag, AUX-IN-ingång och Bluetooth handsfree), är det dessutom flera andra speciella GTI-detaljer som gör interiören i standardversionen ännu mer förfinad: typiska för en Golf GTI är den speciella sportratten och växelspaksknoppen. Den sistnämnda påminner nu åter om en golfboll och leder på så sätt tankarna till ursprungs-GTI:n, precis som den nya designen på läderratten.

Den sportiga ratten har tre metallekrar och är tillplattad nedtill. Högblank svart dekor ger ett lätt intryck och ratten är lätthanterlig och greppvänlig. På de horisontella rattekrarna sitter standardmonterade multifunktionsknappar.

En annan mycket särskiljande detalj är GTI-instrumentinsatsen med sin färgdisplay och speciella mätargrafik. Det är inte en slump att den liknar ett exklusivt tidtagarur. Den speciella GTI-looken i kupén fulländas av röd orienteringsbelysning, speciella dekorlister och paneler (dekorlister i framdörrarna med orienteringsbelysning), pedaler och fotstöd (på vänster sida) i borstat rostfritt stål, instegslister fram med orienteringsbelysning och inlägg i rostfritt stål.

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.