Världspremiär i Paris: Volkswagen Passat som laddhybrid

Vid den internationella bilsalongen i Paris, 2-19 oktober, presenterar Volkswagen sin nästa supermiljöbil. För första gången erbjuds Passat som laddhybrid. Passat GTE kommer som både sedan och Sportscombi och kan köras upp till 50 km i helelektriskt läge. Den totala räckvidden blir upp till 1 000 km. Passat GTE lanseras under andra halvåret 2015.

10 viktiga fakta om Passat GTE:

1. Passat GTE är den första laddhybriddrivna bil som Volkswagen erbjuder både i sedan- och kombiversion.
  2. Nya Passat GTE är framhjulsdriven och har en systemeffekt på 218 hk.
  3. När batteriet är tillräckligt laddat och utomhustemperaturen ligger över en viss miniminivå, börjar Passat GTE alltid färden i det helelektriska drivläget ”E-Mode”.
  4. Passat GTE kan köras upp till 50 km i elläget ”E-Mode” – och då alltså helt utan lokala utsläpp.
  5. Med full tank och fulladdat batteri har Passat GTE en räckvidd på drygt 1 000 km.
  6. Bränsleförbrukningen enligt den standardiserade körcykeln NEDC ligger under 2,0 l/100 km, vilket motsvarar mindre än 45 g CO/km (uppskattade värden, godkännande inväntas).
  7. I hybriddrivningsläget har Passat GTE en topphastighet på över 220 km/h, i eldrivningsläget ”E-Mode”: 130 km/h.
  8. Standard: LED-strålkastare, infotainmentsystemet ”Composition Media” och Front Assist med City Emergency Brake. Passat GTE kan fås med en digital och interaktiv ”Active Info Display” som tillval.
  9. Designen för Passat GTE har specialanpassats. En karakteristisk detalj är de C-formade varselljusen.
  10. Passat GTE Lanseras under andra halvåret 2015. Lanseringsdatum för den svenska marknaden är ännu inte fastställt. Priserna är ej klara.

Nya Passat är en av de mest innovativa bilarna i sin klass. Med sina progressiva förarassistans- och infotainmentsystem är den en verkligt högteknologisk bil under ett skal som både har en effektfull design och välavvägda proportioner. Utöver att den 8:e generationen för närvarande lanseras för fullt i Europa, presenterar Volkswagen nu ytterligare en version vid bilsalongen i Paris, 2-19 oktober. Där är det världspremiär för Passat GTE – den första hybriddrivna Passaten.

Passat GTE är en intelligent mix av långfärdsbil och utsläppsfri drivning och kan fås både som sedan och Sportscombi. I GTE-läget har denna Volkswagen dessutom en mycket sportig karaktär. Laddhybriddrivningen består här av en turboladdad direktinsprutad bensinmotor (TSI) kombinerad med en elmotor som hämtar sin laddning från ett externt (eller i Charge-läge) återuppladdningsbart litiumjonbatteri. Tack vare detta batteri kan Passat GTE köras upp till 50 km på el, och då alltså helt utan lokala utsläpp.

Viktigt! Med ett enkelt tryck på knappen intill växelspaken, kan föraren också aktivera det helelektriska drivläget (”E-Mode”) när som helst, exempelvis den sista biten på en långfärd där resmålet ligger i stadsmiljö. Till exempel London: alla som kör in i stan i en laddhybrid (som Passat GTE) eller en elbil (som e-up!), behöver slipper att betala den annars obligatoriska trängselavgiften.

218 hk och en räckvidd på över 1 000 km

Förutom ”E-Mode” finns också ett ”GTE”-läge som även detta aktiveras med en knapptryckning. I detta läge levererar Passat sin maximala systemeffekt på 218 hk, och olika parametrar som till exempel gaspedalskarakteristiken och styrningen har en sportigare avstämning i detta läge. TSI-motorn på 1,4 liter utvecklar en effekt på 156 hk vid 5 000 v/min och elmotorn upp till 115 hk.

Laddhybriddrivningens maximala vridmoment är 400 Nm. Prestandan levereras både effektivt och miljöfokuserat: förbrukningen enligt NEDC-körcykeln (som används för hybridbilar) ligger under 2,0 l/100 km och 13,0 kWh/100 km. Dessa värden motsvarar utsläpp på under 45 g CO/km. I kombination med TSI-motorn är räckvidden över 1 000 km på full tank (50 liter) och fulladdat batteri. Det här innebär att Passat GTE klarar sträckan Paris-London tur och retur non-stop.

De banbrytande låga el-/bränsleförbruknings- och utsläppsvärdena står i bjärt kontrast till den kraftfulla körprestandan: Passat GTE – som är framhjulsdriven och som standard utrustad med en 6-stegad DSG-växellåda med tre kopplingar (dubbla kopplingar plus en frikoppling) speciellt utvecklad för hybriddrivning – klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på under 8,0 sekunder och har en topphastighet på 220 km/h (i ”E-Mode”: 130 km/h).

Vittomspännande strategi för eldriven mobilitet

Passat GTE lanseras andra halvåret 2015 och då både som sedan och Sportscombi. Lanseringsdatum för den svenska marknaden är ännu inte fastställt. I och med marknadslanseringen av denna laddhybrid, kommer det att finnas 9 olika drivningsalternativ – från 125 hk till 280 hk – för den europeiska versionen av Passat.

Alla versionerna uppfyller kraven i miljöklass Euro 6. Passat GTE ingår också som en integrerad del av Volkswagens strategi för eldriven mobilitet. Efter XL1, e-up!, e-Golf och Golf GTE, är Passat GTE den 5:e eller 6:e modellen (sedan och Sportscombi) som kan drivas av en elmotor, utsläppsfritt, på vardagsrealistiska distanser.

Utrustning – högteknologi och GTE-design

Passat GTE är en egen modellversion. Å ena sidan innehåller standardutrustningen många detaljer som även finns för andra modeller i utbudet, endera som tillval eller utan extra kostnad, beroende på modellversion: LED-strålkastare (hel- och halvljus), trötthetsvarnare, multikollisionsbroms, närområdesövervakaren Front Assist med autobromsen City Emergency Brake, regnsensor, parkeringssensorer fram och bak, kromlister vid sidorutorna och komfortsäten fram. Å andra sidan innehåller denna modell, som det högteknologiska flaggskepp den är drivningsmässigt, flera unika detaljer och uppdaterade utrustningar som skiljer Passat GTE från de andra bilarna i utbudet.

Exteriör. På den övre delen av fronten känner man igen en Passat GTE på den speciella, kromade kylargrillen med sin blå dekorrand. Även stötfångaren fram har fått ny design. Det iögonfallande här är de kraftfulla tvärgående panelerna i de undre luftintagen och de C-formade LED-varselljusen. De LED-moduler som sitter integrerade direkt i stötfångaren blir på Passat GTE till en tydlig och karismatisk signatur för laddhybriden.
De C-formade LED-varselljusen och den blå randen i kylargrillen är stilfulla designdetaljer som sitter där av en anledning – blått är Volkswagens färg för ”e-mobilitet” som tillsammans med de C-formade varselljusen är ett kännetecken företagets eldrivna och laddhybriddrivna modeller. Betraktar man bilen från sidan, skvallrar de 17 tum stora lättmetallfälgarna ”Astana” om att det är en Passat GTE.

Interiör. Även interiören har finavstämts för det nya drivsystemet. Med en menymatris för funktioner och displayer som har med drivsystemet att göra, har ingenjörerna och gränssnittskonstruktörerna på Volkswagen TE (Technical Development Centre) skräddarsytt funktioner som infotainmentsystemet ”Composition Media” och instrumentinsatsen (komplett med powermätare) för laddhybriddrivningen. Dessutom kommer den innovativa displayen ”Active Info Display”, med sina olika displaybilder, att finnas som tillval för Passat GTE.
Standardutrustning som blå orienteringsbelysning, läderklädd multifunktionsratt med blå dekorsömmar, en specifik GTE-växelspak med blå sömmar liksom en sätesklädsel i ”Sevilla” med blå grundtoner är andra detaljer som specialanpassats för Passat GTE. Dessutom har interiören förfinats med ”Waves”-dekor (aluminiumoptik) och ”Piano Black” (högblank svart) och med ett GTE-emblem framför växelspaken.

Styr funktioner från mobiltelefonen. Den som har en Passat GTE kan använda appen ”CAR-NET e-Remote” för att bland annat starta laddningen av batteriet i bilen från sin mobiltelefon. Även klimatanläggningens funktioner kan styras från en smartphone. Dessutom kan man plocka fram information om bilens status, se batteriets laddningsnivå, få uppgifter om den senaste körningen och se var bilen parkerades senast. Man kan också kontrollera om belysningen stängts av och att dörrarna är stängda.

Instrumenten – displayer specifika för Passat GTE

Pekskärm. Nya Passat GTE lanseras med en högupplöst 6,5"-skärm som hör till det standardmonterade infotainmentsystemet ”Composition Media”. Tillval: Radionavigationssystemen ”Discover Media” (också det med en 6,5"-skärm) och ”Discover Pro” (med en 8,0" stor display). Båda dessa enheter bjuder på extra funktioner i Passat GTE. Hit hör till exempelvis en räckviddsmätare, en energiflödesmätare, nollutsläppsstatistik, ”e-manager” och, i kombination med navigationssystem (tillval), ”räckvidd 360°”.

• Räckviddsmonitor: visar den aktuella räckvidden för Passat GTE vid eldrift. Dessutom kan man se vilken extra räckvidd man kan få genom att slå av de eldrivna funktioner som kan vara igång.
  • Energiflödesmätare: denna mätare använder rörlig grafik för att ge en bild av energiflödet när man accelererar (blå pilar) eller bromsar, det vill säga återvinner energi (gröna pilar).
  • e-manager: upp till 3 avfärds- och laddningstider kan programmeras in här, och uppvärmning och kylning av kupén kan aktiveras via den stationära luftkonditioneringen (standard).
  • Räckvidd 360°: räckvidden i ”E-Mode” indikeras av ett område 360° runt om den aktuella platsen. Den markerade zonen visar hur lång räckvidd bilen har på eldrift i ena färdriktningen. Laddningsstationer kan visas och läggas in som etappmål i färdvägen.

Powermätare centralt instrument. På vänster sida av instrumentinsatsen i Passat GTE sitter en powermätare, tillsammans med varvräknaren, och visar information som till exempel om högspänningsbatteriet laddas av energiåtervinningen eller om energi förbrukas och i så fall hur mycket. Hastighetsmätaren sitter som vanligt till höger.
En färgdisplay (färddator ”Plus”) som sitter placerad mellan powermätaren och hastighetsmätaren visar hela tiden räckvidden vid eldrift liksom det aktuella driftsläget. I ett separat LED-fält i den undre delen av färddatorn visas det ”READY”-meddelande som indikerar att bilen är klar att köra efter det att e-motorn startats. Anledningen till detta är att man inte kan höra elmotorn när bilen står stilla.

Aktiv infodisplay. Som tillval till nya Passat GTE erbjuder Volkswagen en instrumentinsats som designats som en interaktiv display: den aktiva infodisplayen. Alla instrument, alltså även de som är specifika för Passat GTE, är mjukvarubaserade. Navigationsinformationen kan visas i 2D eller 3D på den 12,3 tum stora displayen.
Upplösningen på 1 440 x 540 pixlar gör att displayen kan presentera extremt exakt, högklassig grafik över alla detaljer på ett interaktivt sätt. Ta till exempel navigationsläget: I det här läget har hastighetsmätaren och varvräknaren flyttats ut till sidorna för att lämna mer plats åt kartan på displayen. Information om körning, navigering och assistansfunktioner kan läggas in i grafiken för hastighetsmätaren och varvräknaren allt efter behov.
Data som tidigare endast kunde visas på mittkonsolen via infotainmentsystemet, som exempelvis kontakter i telefonboken eller CD-omslag, kan nu läggas in även på den aktiva infodisplayen i Passat. Den aktiva infodisplayen gör faktiskt att föraren kan ta fram all relevant information om körningen och få den serverad i sitt synfält. Som vi sett ovan, kan man plocka fram information som är viktig för den aktuella körsituationen och sedan använda denna info på en individuellt vald displaybild.

Drivsystem – utsläppsfritt när så är möjligt

TSI, elmotor, DSG, batteri. Volkswagen använder både en direktinsprutad turbomotor (1,4 TSI) och en synkron 3-fas permanentmagnetmotor som elmotor för drivning av Passat GTE. Som en turbin varvar e-motorn upp från stillastående och erbjuder ett maximalt vridmoment på 330 Nm direkt från start. Elmotorn hämtar sin energi från ett högspänningsbatteri av litiumjontyp. Detta batteri har en kapacitet på 9,9 kWh.
Den växellåda som Volkswagen använder här är en DSG-automatlåda med tre kopplingar (dubbla kopplingar plus en frikoppling) som tagits fram speciellt för hybriddrivningen. När så är möjligt, kopplar frikopplingen bort TSI motorn från och stänger också av motorn – till exempel när bilen frirullar. Passat GTE utnyttjar då bilens rörelseenergi och rullar fritt, utan att någon motordrivkraft behöver tillföras.
Volkswagen har integrerat elmotorn i växellådshuset. Till drivkomponenterna i hybriddrivningen hör också kraftelektroniken (som omvandlar batteriets likström till växelström för elmotorn) och en laddare. Ett elektromekaniskt bromsservo och en eldriven luftkonditioneringskompressor säkerställer att bromsarna och klimatanläggningen fungerar på ett optimalt och energieffektivt sätt, även i ”E”-läget.

Driftlägen – startar i ”E-Mode”

Från ”E-Mode” till ”GTE”. Passat GTE kan köras i 4 olika lägen: ”E-Mode”, ”Hybrid”, ”Batteriladdning” och ”GTE”. På instrumentinsatsens multifunktionsdisplay kan föraren alltid se vilket drivläge som är aktivt för tillfället.

Startar i ”E-Mode”. När man startar bilen, börjar Passat GTE automatiskt i ”E-Mode” (utom när batteriet inte är tillräckligt laddat för detta eller om utomhustemperaturen är för låg, då istället TSI-motorn tar över direkt). När batteriets laddning sjunkit till sin miniminivå eller det krävs extra mycket kraft, slår drivningssystemet automatiskt över till ”Hybrid”-läget. I detta läge stängs ”E-Mode” av och Passat GTE fungerar som en klassisk fullhybrid som laddar batteriet med hjälp av bromsenergiåtervinning och automatiskt använder TSI-motorn och/eller elmotorn, beroende på körsituationen. I detta läge hålls batteriets laddningsnivå på en konstant nivå. Allt föraren då behöver göra för att gå över till ”E-Mode” är att trycka på knappen till vänster om växelspaksknoppen. Denna knapp öppnar samtidigt ett fönster i infotainmentsystemet med olika alternativ där även de tre lägena ”E-Mode”, ”Hybrid” och ”Batteriladdning” kan väljas direkt.

”Battery Charge” (batteriladdning) via meny. Förutom lägena ”E-Mode” och ”Hybrid”, kan man även välja ytterligare ett läge i infotainmentsystemets meny, nämligen ”Battery Charge” (batteriladdning). I detta läge laddas högspänningsbatteriet när man kör.

Sportigt i ”GTE”-läget. Genom ett enkelt tryck på ”GTE”-knappen (som även den sitter till vänster om växelspaksknoppen) kan föraren gå över till läget ”GTE” som gör smidiga Passat GTE riktigt sportig. Det man märker, är att karakteristiken för gaspedalen, växellådan och styrningen då blir sportigare. I kombination med DCC (tillval), blir chassit styvare. Samtidigt får TSI-motorn en mer prestandainriktad karaktär. I GTE-läget arbetar dessutom TSI-motorn och elmotorn tillsammans, så kallad ”boosting”, för att tillhandahålla hela systemeffekten och det maximala vridmomentet.

Laddning av batteriet. Det finns två olika sätt för att ladda batteriet i Passat GTE via laddningsuttaget i kylargrillen:

1. Den standardlevererade laddningskabeln sätts i ett vanligt 230-voltsuttag. batteriet laddas då med växelström från elnätet med en effektnivå på 2,3 kW. Ett helt urladdat batteri kan laddas upp till 100 % av sin kapacitet på 4 timmar och 15 minuter.
  2. Volkswagen erbjuder också en så kallad wallbox som kan placeras på väggen i exempelvis ett garage eller carport och som laddar batteriet med en effektnivå på 3,6 kW. Med denna metod tar det endast 2 timmar och 30 minuter att ladda ett urladdat batteri fullt.

Det finns också allmänna laddningsstationer där man, precis som med en wallbox, kan ”tanka” sin elbil på samma effektnivå; 3,6 kW.

Lansering under andra halvåret 2015

Passat GTE lanseras under andra halvåret 2015. Lanseringsdatum för den svenska marknaden är ännu inte bestämt. Svenskt försäljningsprogram och svenska specifikationer liksom priser är ännu ej fastställda. I Sverige klassas Passat GTE som supermiljöbil.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.