Vibeke Skofterud får en bil för rekordprestationen

Efter de senaste dagarnas diskussioner om segerpremier i Vasaloppet kliver Volkswagen nu in och skjuter till ytterligare en extra bil till Vibeke Skofterud, vinnare av damklassen i Vasaloppet.

Det var i samband med att norskan Vibeke Skofterud gick i mål efter att ha klarat den tuffa Vasaloppsbanan på rekordtid som diskussionerna om segerpremierna satte igång. Många uppfattade det som orättvist att endast vasaloppsvinnaren Jörgen Brink och vinnaren av Tjejvasan - som avgjordes helgen innan det stora loppet - skulle belönas med en bil.

– Beslutet hur bilarna skulle fördelas är ytterst en fråga för arrangören. Men att nu skjuta till ytterligare en segerpremie i form av en bil till även vinnaren av stora Vasaloppets damklass blev ju helt självklart efter de diskussioner som varit, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige.

– Vi är mycket, mycket glada över att Volkswagens tar detta initiativ, säger Vasaloppets VD Jonas Bauer.

Volkswagen tycker att den uppmärksamhet som frågan fått i grund och botten är bra. Och faktiskt helt förståelig i en tid då även organisationer och företag förväntas ta ett större ansvar för samhällsutvecklingen.

– Frågan om hur även företag kan ta ett större socialt ansvarstagande är ju mycket aktuell och därför hoppas jag att vårt initiativ även kan sporra andra organisationer att tänka bredare. Även om det ju faktiskt är lite ovanligt för en samarbetspartner att i efterhand lägga sig i vem som faktiskt får del av priserna i en idrottstävling så inser vi att det finns en stark förväntan på oss och andra företag att vi i alla lägen gör det som är rätt. Även om vi spelar en mindre roll i sammanhanget, säger Marcus Thomasfolk.

Överlämnandet av bilarna är planerat att ske i samband med den så kallade Slottssprinten som avgörs i Stockholm under nästa vecka.

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.