Vision blir verklighet – Volkswagens ”Formula XL1”

Idag inleds Qatar Motor Show och för Volkswagens del handlar det om världspremiär för en uppseendeväckande nyhet. Med tvåsitsiga XL1 förvandlas visionen om en enlitersbil till produktionsklar verklighet.

Framtidens mobilitet är ett flitigt diskuterat ämne i dessa dagar. Nyckelfrågan är: hur mycket är det möjligt att minska bränsleförbrukningen om alla effektivitetshinder kunde elimineras?

Nu har Volkswagen ett svar på den frågan – och det i form av nya XL1, som står för en blandad förbrukning av 0,9 liter per 100 km! Ingen annan hybridbil, utrustad med både el- och förbränningsmotor, kan uppvisa en lägre förbrukningssiffra. Prototypen visas nu upp under Qatar Motor Show, som pågår 26-29 januari.

Konceptuellt är XL1 det tredje utvecklingssteget i Volkswagens strategi för den så kallade enlitersbilen. När det nya millenniet startade formulerade Dr. Ferdinand Piëch – idag styrelseordförande för Volkswagen AG – det visionära målet att introducera en bil möjlig att använda i vardagsbruk med en bränsleförbrukning lägre än en liter per 100 km. Med nya XL1 demonstrerar Volkswagen att det målet nu är inom räckhåll.

Nya Volkswagen XL1 står för ett CO2-värde på 24 g/km, tack vare en kombination av lättviktskonstruktion (monococque och karossdelar i kolfiber), mycket lågt luftmotståndsvärde (Cd 0,186) och ett plug-in-hybridsystem bestående av en tvåcylindrig TDI-motor (35 kW/48 hk), elmotor (20 kW/27 hk), sjuväxlad dubbelkopplingsväxellåda (DSG) och litium-jon-batteri. Resultatet blir en bränsleförbrukning på 0,9 liter/100 km (24 g CO2/km).

Eftersom bilen är designad som en plug-in-hybrid har XL1-prototypen också en räckvidd på upp till 35 km enbart med elmotorns hjälp – med noll CO2-utsläpp som resultat. Används både TDI- och elmotorn är räckvidden cirka 550 km.

Batteriet kan laddas upp från ett vanligt 220-voltsuttag. Systemet kan också återvinna energi vid inbromsningar – då kan merparten av energin lagras i batteriet för att användas på nytt. I det här fallet fungerar elmotorn som en generator.

Trots sin höga nivå av effektivitet har Volkswagens utvecklare lyckats designa en karossform som erbjuder gör bilen möjlig att använda i vardagen. Ett exempel är att sätena är placerade bredvid varandra istället för den tandemplacering som visades i både  den första enlitersbilen 2002 och i L1 som presenterades 2009. I nya XL1 gör måsvingedörrar det enklare att både kliva i och ur bilen.

Andra framsteg är tillverkning av karossdetaljer i förstärkt kolfiber (CFRP) – en teknik som används inom Formel 1.

Återigen har Volkswagen lyckats uppnå en klart minskad produktionskostnad, vilket är ett viktigt steg för att möjliggöra en begränsad serieproduktion av XL1.

Tekniska data för Volkswagen XL1

Kaross

Konstruktionsmetod: CFR monococque och karossdelar

Längd/bredd/höjd: 3 888 mm/1 665 mm/1 156 mm

Hjulbas: 2 224 mm

Drivlina

Typ: Plug-in-hybrid, bakhjulsdrift

Förbränningsmotor: TDI, två cylindrar, 800 cm3, 35 kW/48 hk, 120 Nm

Elmotor: 20 kW/27 hk, 100 Nm

Växellåda: 7-stegad DSG

Batteri: Lithium-jon

Miljöklass: Euro6

Vikt: 795 kg

Prestanda/förbrukning

Toppfart: 160 km/h (elektroniskt begränsad)

0-100 km/h: 11,9 sekunder

Bränsleförbrukning: 0,9 liter/100 km

CO2: 24 g/km

Räckvidd (elmotor): 35 km

Räckvidd (TDI + elmotor): cirka 550 km (10 liter bränsletank)

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.