VM-brons till Volkswagen och Kristoffersson efter dramatisk avslutning i Argentina

Johan Kristoffersson, Volkswagen Team Sweden, säkrade medalj när rallycross-VM 2015 avslutades i Argentina. Efter en dramatisk och händelserik final kunde Kristoffersson jubla över brons i förar-VM.

– Det blev en finalhelg där vi kastades mellan hopp och förtvivlan och det känns verkligen bra att vi lyckades fixa bronset till slut, sa Johan Kristoffersson sedan dammet lagt sig på banan i Rosario.

Det blev en tuff väg till medaljen för Johan Kristoffersson. Han hade speeden i sin Volkswagen Polo, men lottning, besvärliga startspår och förhållandena med extremt dålig sikt i dammet på banan gjorde att han verkligen fick kämpa för att slå vakt om den medaljplats han kom till Argentina med.

– Vi har varit bland de tre främsta i mästerskapet under i stort sett hela säsongen och det hade varit himla tråkigt att falla på mållinjen.

Efter tre kvalomgångar var Kristoffersson bara tredje VW-förare i startfältet. Före sig hade han såväl teamkompisen Ole Christian Veiby (nionde man) som märkeskollegan i Marklund Motorsport, Toomas Heikkinen (elva).

Någon fjärde kvalomgång blev det emellertid inte. Den påbörjades, avblåstes och skulle ha körts om efter vattning, men av tidsskäl ströks den i stället.

Veiby kom aldrig till start i semifinalen vilket banade väg för Kristoffersson, som från sista startled avancerade ända till tredje plats i de inledande, stökiga kurvorna.

– Jag är otroligt nöjd med min körning i semifinalen för så stor press som jag kände inför det heatet har jag aldrig tidigare upplevt i min karriär.

Trots den heroiska insatsen tog sig inte Kristoffersson i mål. Han låg trea och var på väg mot final när hans Volkswagen Polo plötsligt tappade fart och stannade. Nu hade det, dessbättre, ingen avgörande betydelse. Andreas Bakkerud, norrmannen med vilken Kristoffersson fightades om bronset, bröt nämligen samma semifinalfinal.

– Men det var inget jag själv såg. Jag fick beskedet att Bakkerud brutit via radion.

Resultatet av att både Bakkerud och Kristoffersson bröt semifinalen innebar att Kristoffersson slutade före norrmannen i VM-tabellen. Med två poängs marginal.

– Det blev en dramatisk avslutning och vi fick verkligen gräva djupt i finalen för att nå den här framgången. Men jag tycker definitivt inte att vi behöver be om ursäkt för medaljen. Vi vann premiären i Portugal har tagit flera pallplatser utöver den och varit snabba genom hela säsongen. Jag tycker Johan och teamet förtjänar platsen på VM-pallen, säger teamchefen Tommy Kristoffersson.

I Argentina VM-debuterade Thomas Bryntesson i Supercar. Han svarade för flera stabila prestationer, men till semifinal räckte det inte. Bryntesson, som representerade Marklund Motorsport, blev 16.e man i kvalet med en imponerande tiondeplats i den tredje omgången som bästa resultat.

Resultat.

Rallycross-VM, Rosario, Argentina 28-29 november.

Final, Supercar

13) P-G Andersson, Sverige, Volkswagen, 70

14) Tord Linnerud, Norge, Volkswagen, 49

15) Tanner Foust, USA, Volkswagen, 44

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Tommy Kristoffersson, tel. 070-241 15 29 eller Jan Marklund, tel 070-346 55 46 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.