Volkswagen – ett riktigt stjärnvarumärke!

YouGov och Indikat har presenterat årets stjärnvarumärke i Sverige. Volkswagen ökar näst mest i det sammanvägda Brand Index jämfört med föregående år.

Varje år presenterar undersökningsföretaget YouGov och Indikat årets stjärnvarumärke. Det baserar sig på undersökningen Brand Index, som mäts i elva olika länder. Det märke som kunde notera den näst största ökningen av de 23 varumärken som mätts på den svenska marknaden var Volkswagen.

Volkswagen stod för en ökning med 1,2 enheter till 27,9 i Brand Index.
– Ett mycket glädjande resultat och något som vi ser som ett resultat av ett långsiktigt arbete där vi blivit allt mer attraktiva som varumärke inte minst på den svenska marknaden, kommenterar Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.
– Vi har arbetat konsekvent och målmedvetet med vår marknadsföring och våra olika sponsringssamarbeten och har hela tiden haft Volkswagens kärnvärden i fokus. Och när det gäller kundnöjdhet har vi också lagt ned mycket energi, vilket glädjande nog börjar märkas i såväl den här som andra undersökningar.

Det varumärke som ökade allra mest i Brand Index var flygbolaget SAS. Brand Index mäts dagligen och baseras på allmänt intryck, kvalitet, valuta för pengarna, rykte, kundnöjdhet och rekommenderas. Urvalet av stjärnvarumärken görs av Indikat.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.