Volkswagen: ”Om fler i riksdagen körde miljöbil skulle vi sälja fler miljöbilar!"

- Att inte fler riksdagsledamöter kör miljöbil kan påverka miljöbilsförsäljningen negativt, enligt Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Enligt en undersökning som presenterades i SVT igår kväll är endast var tredje bil som ägs av riksdagspolitiker miljöbilsklassad – detta trots att riksdagen vill att bilflottan ska bli fossilfri.

-       Det finns ett brett utbud av miljöbilar. Volkswagen presenterar flera miljönyheter varje år. Inom kort lanserar vi Golf både som laddhybrid och ren elbil. Vi har biogas och vi har etanol. Men det behövs köpare som går före, säger Sten Forsberg och tillägger att han tror att det hade varit möjligt att sälja betydligt fler miljöbilar till kommuner, landsting och myndigheter. Men idag köps fortfarande en stor del av de bilarna med fossila bränslen som energikälla.

Sten Forsberg menar att det skulle ha ett stort symbolvärde och därmed stor betydelse om riksdagsledamöterna visade vägen.

-       Därför vill jag nu utmana riksdagens ledamöter. Fördubbla andelen miljöbilar på ett år så lovar vi att sälja fler miljöbilar! Och då syftar jag framförallt på bilar som kan gå energieffektivt och fossilfritt – det vill säga med el, biogas eller etanol.

-       Vi vill också bidra i den här frågan och arbetar gärna parallellt med Riksdagen om att övertyga kommuner, organisationer och företag att välja miljöbil. Vi har miljöbilar för alla behov, men vi behöver stöd från dem som beslutat att vi ska uppnå en fossilfri fordonsflotta, avslutar Sten Forsberg.

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.