Volkswagen är Tysklands grönaste varumärke

Volkswagen är ett av världens mest miljövänliga varumärken. Det är resultatet av den globala undersökningen ”Best Global Green Brands 2012”. Bland de märken som återfinns i toppen klättrade Volkswagen från sjätte till fjärde plats, vilket innebär att man är såväl det mest miljövänliga bilmärket som Tysklands ”grönaste” företag.

Bakom rankingen står Interbrand, som sedan 2011 publicerar den välrenommerade undersökningen Best Global Brands Report. Interbrand analyserar vilka faktiska insatser som ledande märken har genomfört när det gäller miljöskydd och hållbarhet – men också hur företagens ”gröna” aktiviteter har mottagits av mer än 10 000 konsumenter i världens tio största industriländer.

2012 klättrade Volkswagen två placeringar i rankingen, som är baserad på uppgifter från konsultföretaget Deloitte. De har använt 82 kriterier och dessutom konsumenternas åsikter vad gäller trovärdigheten i ”gröna” budskap.

Med en fjärdeplats är Volkswagen inte bara det högst placerade tyska bilmärket – utan också det mest framstående tyska företaget överhuvudtaget.

-          Det här är ett mycket bra resultat för oss. Förbättringen jämfört med förra året visar att vi är på rätt spår. Vi kommer att fortsätta att samla alla miljö- och hållbarhetssatsningar under paraplynamnet ”Think Blue”. Vi är fast beslutsamma att lyckas uppnå vår koncerns mål; att bli den biltillverkare som är nummer ett vad gäller hållbarhetsfrågor år 2018, säger Luca de Meo, marknadsdirektör inom Volkswagen.

I jämförelse med några av sina konkurrenter kan Volkswagen också visa upp mätbara, konkreta resultat. Studien visar att bilmärket redan är grönare än kundernas uppfattning – detta baserat på de uppgifter som samlats in. Interbrand förklarar det förbättrade resultatet genom att fastställa att Volkswagen är orienterat mot sitt ambitiösa koncernmål, att bli världens mest hållbara bilföretag år 2018. Studien visar att detta mål ”ständigt bekräftas” och kan bevisas av ”mätbara resultat”.

Volkswagen-koncernen har på ett tydligt sätt inkorporerat hållbarhet i hela sin värdekedja. I mars 2012 satte koncernen upp nya mål för hållbarhet. Bränsleeffektiviteten för nya bilar ska förbättras med 10-15 procent, utsläppen från den nya europeiska fordonsflottan ska minskas till under 120 gram CO2-/km till år 2015 och produktionen vid koncernens fabriker ska bli 25 procent grönare till år 2018.

Interbrand hyllar också det faktum att Volkswagen-koncernen har investerat cirka 600 miljoner euro i expansionen av förnybar energi, inklusive sol, vind och vattenkraft, och har utsett en chef på koncernnivå för Miljö, Energi och Nya Affärsområden.

Varumärket Volkswagen karaktäriseras dessutom av ”Think Blue”, som är en internationellt lanserad approach som täcker in skydd av miljön och ett effektivt nyttjande av resurser.

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.