Volkswagen auktionerar ut fyra unika Golf GTI Clubsport S – överskottet går till Bris

Den är den mest kraftfulla Golf GTI:n någonsin. Den har slagit varvrekordet på klassiska Nürburgring. Och den finns endast i fem exemplar i Sverige. Nu auktionerar Volkswagen Sverige ut den unika modellen Golf GTI Clubsport S i samarbete med motortidningen auto motor & sport. Överskottet av intäkterna går till välgörenhetsorganisationen Bris.

Det var i våras, i samband med 40-årsfirandet av den ikoniska sportmodellen Golf GTI, som Volkswagen släppte specialversionen Golf GTI Clubsport S med 310 hk. Bara 400 exemplar har tillverkats, varav endast fem bilar hamnar i Sverige. Fyra av dessa släpps nu till försäljning genom en auktion på bilsajten automotorsport.se den 12-25 december. De fyra bilarna kommer under perioden att auktioneras ut en i taget.

Utgångspriset är satt till 297 000 kr per bil, vilket motsvarar priset på en grundutrustad vanlig Golf GTI Clubsport (265 hk) och vanliga Golf GTI (230 hk). Som jämförelse kan nämnas att priset för Clubsport S på den tyska marknaden är cirka 40 000 euro.

Med tanke på den begränsade upplagan och det stora förhandsintresset, förväntas slutpriset i auktionen stiga ordentligt. Överskottet av intäkterna från försäljningen skänker Volkswagen till Bris, Barnens Rätt I Samhället, som man har varit samarbetspartner till sedan 2010.

− Vi har haft ett långt och givande samarbete och försöker hela tiden hitta nya vägar för att uppmärksamma Bris och deras viktiga arbete med att hjälpa utsatta barn och unga. Det ska bli mycket spännande att följa auktionen och förhoppningsvis blir det en fin julklapp till Bris verksamhet, säger Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen Sverige.

– Vi är väldigt glada över att få samarbeta med Volkswagen om denna exklusiva auktion. Genom vår stora räckvidd med över 250 000 unika besökare i veckan, och vårt höga läsarengagemang, hoppas vi på att kunna öka intresset och generera fler budgivare i auktionen. Ambitionen är att få ihop en ansenlig summa som går till Bris, vilket känns väldigt behjärtansvärt och angeläget, säger Björn Österman, digital försäljningschef på Egmont Publishing.

Den kraftfullaste GTI-modellen någonsin

Golf GTI Clubsport S är den kraftfullaste GTI-modellen någonsin med 310 hk, en prestanda på 0-100 km/h på 5,8 sekunder och en topphastighet på 265 km/h. Något som demonstrerades med all tydlighet på den tyska racingbanan Nürburgring där bilen innehar varvrekordet på nordslingan för framhjulsdrivna serietillverkade bilar. Rekordtiden är 7 minuter 49 sekunder och 19 hundradelar. Se film om rekordet

Men det är inte bara under huven och prestandamässigt som Golf GTI Clubsport S sticker ut. De fyra svenska exemplaren som auktioneras ut finns i Deep Black pärleffekt samt Tornado Red och Pure White med svarta tak. Bilarna är också maximalt utrustade, vilket innebär bland annat navigation, bi-Xenonstrålkastare, larm och röststyrning.

Clubsport S är tvåsitsig och finns endast i tredörrarsutförande med manuell växellåda. Skalsportstolar, adaptivt chassi, progressiv styrning och 19-tums lättmetallfälgar med sportdäck ingår i standardutrustningen på denna banoptimerade Golf. Som en unik finess har Golf GTI Clubsport S en speciell Nürburgring-inställning bland körprofilerna. Varje bil har dessutom tilldelats ett unikt nummer (mellan 001-400).

Den digitala lösningen för auktionen levereras av Tradera. Auktionen inleds den 12 december, klockan 12:00, och avslutas den 25 december. Länk till auktionen

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.

− Vi har haft ett långt och givande samarbete och försöker hela tiden hitta nya vägar för att uppmärksamma Bris och deras viktiga arbete med att hjälpa utsatta barn och unga. Det ska bli mycket spännande att följa auktionen och förhoppningsvis blir det en fin julklapp till Bris verksamhet.
Jeanette Asteborg, marknadschef Volkswagen Sverige