Volkswagen bekräftar: EA288-motorer för EU5 och EU6 är inte berörda

• Noggrann utvärdering i frågan om dieselutsläpp

Volkswagen kan idag bekräfta att ingen olaglig mjukvara finns installerad i fordon med motorn EA288 varken för EU5 eller EU6. Det innebär att nya bilar från Volkswagen-koncernen som säljs inom Europeiska Unionen med dessa motorer överensstämmer med legala krav och miljöstandards.

Volkswagen AG ser över denna fråga systematiskt globalt. Koncernen strävar efter en helhetslösning som ligger i linje med respektive gällande standard.

Efter noggranna utredningar är det nu bekräftat att ingen mjukvara som fungerar på ett med lagstiftningen icke förenligt sätt finns installerad i bilar med EA288 EU5-motorer. Volkswagen har tidigare bekräftat att nya EU6-godkända bilar som säljs inom Europeiska Unionen uppfyller alla legala krav och miljöstandards.

Volkswagens kunder kan besöka hemsidan www.volkswagen.se/info för att där genom att ange bilens registrerings- eller chassinummer ta reda på om den aktuella bilen är påverkad. Likadana hemsideslösningar finns för Audi, SEAT och Skoda.

Arbetet med att ta fram tekniska lösningar enligt åtgärdsplanen pågår med högsta tempo. Justerande åtgärder på bilarna kommer att inledas i januari 2016 – utan kostnad för kunderna. Åtgärderna utvecklas just nu för varje påverkad serie och varje påverkat modellår och kommer först att presenteras för ansvariga myndigheter. Volkswagen kommer därefter att informera ägarna till aktuella bilar under de närmaste veckorna och månaderna.

Not: Denna text finns tillgänglig på www.volkswagen-media-services.com. Informationen i denna pressrelease gäller inte produkter och tjänster från Volkswagen Group of America och Volkswagen Canada.

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.