Volkswagen erbjuder förmånlig konsumentleasing av nästan nya gasbilar

För tre år sedan debuterade Passat TSI EcoFuel på den svenska bilmarknaden och inledde en helt ny era för gasdrivna personbilar. Med en månadskostnad på endast 2 475 kronor lanserar nu Volkswagen ett attraktivt konsumentleasingprogram på nästan nya Passat Variant TSI EcoFuel.

Volkswagen har ökat sin marknadsandel under sju år i rad och är det bilmärke som under 2011 ökat mest på den svenska marknaden. En av förklaringarna till det är märkets miljöbilsprogram. Under 2011 registrerade Volkswagen flest miljöklassade bilar av alla bilmärken på den svenska marknaden. Nära hälften av Volkswagens samtliga registrerade bilar var miljöklassade enligt Transportstyrelsens definitioner.

En modell som starkt bidragit till denna framgång är gasbilen Passat TSI EcoFuel. Sedan lanseringen i början av 2009 har modellen varit en av de bäst säljande miljöbilarna i Sverige och totalt har cirka 12 500 exemplar registrerats. När det gäller gasdrivna bilar står Passat TSI EcoFuel i en klass för sig och än idag är utbudet av gasbilar begränsat.

Skälen till bilens popularitet är många. Dels handlar det om bilens låga bränsleförbrukning och miljöpåverkan. Dels handlar det om att den har lång räckvidd, sportiga prestanda och går att utrusta som en vanlig Passat. Dessutom har tjänstebilsförarna en morot i form av 40 procent reducerat förmånsvärde. För konsumenter är bilen skattebefriad i fem år.

Nu lanserar Volkswagen ett enkelt och tryggt bilinnehav för konsumenter. Utan kontantinsats och till ett förmånligt fast pris, 2 475 kronor per månad, kan lätt begagnade Passat Variant TSI EcoFuel leasas i 36 månader. Serviceavtal och räntekostnad är inkluderad i månadskostnaden. Volkswagen Försäkring erbjuder dessutom 6 månaders fri försäkring. Kostnaden gäller för körning upp till 1 500 mil per år och efter avtalstidens slut lämnas bilen tillbaka.

– Vi är glada att kunna erbjuda andrahandsmarknaden en modern och trafiksäker bil med låg miljöpåverkan och jämförelsevis låg milkostnad. Vi vill göra det möjligt för fler att testa på hur det är att köra gasbil med alla dess fördelar, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Bilarna som erbjuds är Passat Variant TSI EcoFuel av årsmodell 2010 och 2011 som har rullat 2 500 – 5 000 mil. Samtliga har manuell växellåda och är utrustade med Sportline-paketet, som bland annat innehåller: 2-zons klimatanläggning, farthållare, färddator Plus, höjdinställbara sportstolar, förarstol med elektriskt inställbart svankstöd och ryggstödslutning, multifunktionsratt i läder, 16-tums lättmetallfälgar, genomlastningslucka i ryggstöd bak, elfönsterhissar fram och bak, CD-radio RCD 310, kromlister runt sidorutor, takreling i silver och LED-bakljus.

Villkoren i korthet

• Månadskostnad: från 2 475 kr, inklusive leasingavgift, räntekostnad och serviceavtal
  • Kontantinsats: 0 kronor
  • Löptid: 36 månader (max 1 500 mil per år)
  • Försäkring: 6 månader fri

Om Passat TSI EcoFuel

Motor: direktinsprutad TSI-motor med turbo och kompressor för gas- och bensindrift

Hästkrafter: 150

Cylindervolym: 1,4 liter

Acceleration: 0-100 km/h på 9,9 sekunder

Vridmoment: 220 Nm vid 1 500 – 4 500 varv/min

Toppfart: 210 km/h

Förbrukning, gasdrift: 7,0 Nm3 naturgas (4,6 kg) per 100 km vid blandad körning

Förbrukning, bensin: 7,2 liter per 100 km vid blandad körning

CO2-utsläpp, gas: 124 g/km (naturgas). Vid körning på biogas reduceras nettoutsläppen med cirka 85 procent till cirka 20 gram

CO2-utsläpp, bensin: 167 g/km

Räckvidd: cirka 900 km (bensin 400 km och gas 500 km). Reservtanken rymmer 31 liter bensin.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.