Volkswagen går för seger i rallycross-VM på hemmaplan

Namnet till trots saknar Volkswagen en riktig fullträff i den svenska VM-deltävlingen i rallycross, Volkswagen World RX of Sweden.

Men det tänker Marklund Motorsport och Volkswagen Team Sweden ändra på i nordvärmländska Höljes i helgen. Teamen åker till den lilla byn med den häftiga banan för att – vinna!

Två segrar har det blivit för Volkswagen i årets VM-serie. Hittills. Johan Kristoffersson vann premiären i Portugal och Toomas Heikkinen triumferade i Belgien.

På söndag, inför uppskattningsvis 35.000 åskådare i Höljes, vill fler VW-förare än ovan nämnda stå överst på pallen efter finalen i huvudklassen Supercar. Kapacitet har de, ingen tvekan om saken.

Volkswagen Team Sweden har sitt starkaste kort i Johan Kristoffersson, som vid sin sida har han norska duon Tord Linnerud och Ole Christian Veiby. Den förstnämnde visade storform i Tyskland senast där han bland annat var kvalfyra och avancerade till sin första final i mästerskapet.

Veiby, som i första hand fokuserar på EM men som självklart inte vill missa Höljes, har visat stabilitet på hög nivå och är trea i Europamästerskapet efter två deltävlingar.

– Höljes är årets höjdpunkt och skiljer sig en hel del från de andra deltävlingarna i mästerskapet. Det finns ett engagemang och ett drag som gör hela eventet unikt. Det är som en stor festival, säger Kristoffersson vars tävlingsmässiga resultat på två starter inte nått upp till förväntad nivå på grund av tekniska bekymmer.

– Därför åker vi till Höljes med skräckblandad förtjusning. Men vi är väl förberedda, har en bra säsongsöppning i ryggen och tar självklart med oss den erfarenhet vi samlat på oss i våra tidigare tävlingsframträdanden på banan. Nu hoppas och tror vi på tredje gången gillt.

Marklund Motorsport kommer också med tre vassa VW Polo och en giftig förartrio till den svenska deltävlingen. Toomas Heikkinen vann i Belgien och var nära en pallplats även på Hockenheim. Finländaren är också den ende av årets Volkswagenförare som vet hur det är att stå på prispallen i Höljes. År 2011 var han trea i tävlingen, som då ingick i EM.

P-G Andersson har också kört två finaler i årets VM och var snubblande nära en pallplats i Belgien.

I teamets tredje Polo sitter EM-ledande norrmannen Tommy Rustad, som var ruskigt stark i Buxtehude där han vann EM i överlägsen stil. På sin väg mot segern noterades han, i konkurrens med hela världseliten, för placeringsraden 7-5-2-2 i de fyra kvalomgångarna.

– Jag, precis som alla andra förare, ser verkligen fram emot Höljes, årets roligaste tävling. Personligen känner jag mig mycket optimistisk inför starten. Som uppladdning har jag kört en test i Piteå med mycket gott resultat – flera små, men ack så viktiga förändringar, säger P-G, spricker upp i ett leende och tillägger:

– Jag fick till ett riktigt gott urladdarvarv som gjorde att mekanikerna drog efter andan. Nu är jag vass.

Ytterligare två Volkswagen kommer till start i Supercar. Ramona Karlsson kör sin Scirocco och Daniel Holten tävlingsdebuterar i Eklund Motorsports VW Beetle.

Rallycross-VM i TV

VM-deltävlingen i Höljes visas på följande kanaler och tider söndag 5 juli.

TV 10 kl 16.00-17.00 (live).

Viasat Motor kl 18.00-20.00.

Viasat Sport kl 20.00-23.00.

Tidsschema

Supercar, Höljes.

Lördag 4 juli

Kl 10.20: Fri träning.

Kl 12.00: Kvalomgång 1.

Kl 14.00: Kvalomgång 2.

Söndag 5 juli

Kl 09.30: Warm up.

Kl 11.00: Kvalomgång 3.

Kl 12.00: Kvalomgång 4.

Kl 16.00: Semifinaler och final.

Rallycross-VM 2015

Förarmästerskapet efter fem deltävlingar.

1) Petter Solberg, Norge, Citroën, 138 poäng

27-29 november, San Luis, Argentina

Volkswagen-förare FIA World Rallycross Championship 2015

Johan Kristoffersson

Team: Volkswagen Team Sweden.

Ålder: 26 år.

Bosatt: Arvika.

Meriter: Guld i STCC, Porsche Carrera Cup (två gånger) och Superstars (samtliga racing).

Tord Linnerud

Team: Volkswagen Team Sweden.

Ålder: 40.

Bosatt: Gjövik, Norge.

Meriter: Guld i motocross-NM, ett guld och två silver i NTCC (racing), trea i rallycross-NM, flera segrar i NM i rally.

Per-Gunnar ”P-G” Andersson

Team: Marklund Motorsport.

Ålder: 34 år.

Bosatt: Årjäng.

Meriter: Två guld i junior-VM, två femteplatser i VM, två SM-guld (samtliga i rally).

Toomas ”Topi” Heikkinen

Team: Marklund Motorsport.

Ålder: 24 år.

Bosatt: Joensuu, Finland.

Meriter: Tvåa i FIA World RX 2014, GRC-mästare 2013, finsk mästare i rallycross 2010.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Tommy Kristoffersson, tel. 070-241 15 29 eller Jan Marklund, tel 070-346 55 46 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.