Volkswagen har etablerat sig på Hisingen

I helgen som gick invigdes Volkswagen Göteborgs nya bilanläggning på Hisingen. Anläggningen är den första i Sverige som från grunden byggts enligt Volkswagens nya inredningskoncept ”Modular”.

Hisingen har tidigare varit en vit fläck för Volkswagen, men den 31 mars 2011 togs det första spadtaget till en helt ny anläggning i Aröd. Nu står den klar och i helgen som gick, exakt ett år senare, var det så dags att inviga en av Sveriges modernaste bilanläggningar.
– Vi vill finnas där våra kunder bor och arbetar. Den nya anläggningen innebär att våra kunder på Hisingen sparar tid och att det blir bekvämare för dem när vi finns på nära håll, säger Arash Lidman, försäljningschef för Volkswagen Göteborg och platschef på den nya anläggningen.

Runt 20 anställda ska arbeta i anläggningen och man beräknar att sälja uppskattningsvis 700 person- och transportbilar om året. Förutom försäljning har anläggningen också en servicedel med sju verkstadsplatser och två dialogmottagningsplatser för både person- och transportbilar. Detta blir Volkswagen Göteborgs fjärde anläggning. Sedan tidigare finns anläggningar i Sisjön, Kungsbacka och på Grafiska vägen.
– Det är mycket glädjande att vi nu har ytterligare en anläggning i Göteborg som är en strategiskt viktig marknad för Volkswagen, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.

Invigning i filmens tecken
När den nya anläggningen invigdes helgen 31 mars till 1 april, förvandlades Hisingen till drive in-biograf, eller ”Bilograf” som den kallades, med filmvisning på en 100 kvadratmeter stor filmduk. Alla göteborgare bjöds in att komma förbi, med eller utan bil, för att titta på film.
– Tanken med ”Bilografen” var att bjuda besökarna på något utöver det vanliga. Vi är övertygade om att de flesta gillar sin bil och vill uppleva roliga saker inifrån den, som till exempel att se på film. De som inte hade en egen bil kunde boka en av våra lånebilar som stod uppställda på första raderna, säger Arash Lidman.

I bilhallen bjöds det på hamburgare, pannkaksbuffé, popcorn, godis och roliga överraskningar för hela familjen. Volkswagens STCC-team finns på plats och samsades om utrymmet med magiker, Fenders rockbar och fina bilerbjudanden.
– Väldigt lyckat! Vi är glatt överraskade över hur mycket folk som kom. Under helgen hade vi över 4 000 besökare, fortsätter Arash Lidman.

Stilrent och tidlöst
Anläggningen i Aröd är den första i Sverige som från grunden byggts enligt Volkswagens nya inredningskoncept ”Modular”. Konceptet har ett stilrent uttryck med mycket vitt i sig. Och till skillnad från det gamla Piazza-konceptet, där bilarna stod i en cirkel, presenteras bilarna parallellt och vinkelrätt i förhållande till entréfasaden. På så vis får det plats fler bilar i hallen. Joachim Winnberg är Volkswagens konceptarkitekt i Sverige. Han menar att Modularkonceptet har både en praktisk och en estetisk funktion.
– Det är framförallt en mer yteffektiv lösning. Men konceptet har också fördelar i att det har ett tidlöst uttryck som jag tror håller över tid, säger Joachim Winnberg.

Projekteringen är gjord av arkitekterna Krook & Tjäder i Göteborg och för byggnationen står Ytterbygg. Adressen för den nya anläggningen är Aröds industriväg 10, Hisings Backa.

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.