Volkswagen jagar VM-titeln i Australien

Inför Rally Australia har Volkswagen sin andra chans att redan nu ta hem konstruktörsmästerskapet i FIA World Rally Championship (WRC). Samtidigt kämpar Volkswagens fabriksteam Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) och Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) om VM-titeln för förare och codrivers. Det är bara de som har tillräckligt många poäng för att kunna vinna. Rally Australia pågår från den 11:e till och med den 14:e september.

Det står redan klart att bara en förare av en Polo R WRC kan bli världsmästare i rally. Bara Volkswagen-förarna har tagit tillräckligt många poäng för att kunna vinna titeln. När de nu ger sig ut på ett av årets mest utmanande och unika rallyn ger Volkswagen inga team-order utan låter "bäste man vinna." Tjugo specialsträckor på totalt 31,5 mil väntar i Rally Australia.

- Rally Australia är en av årets höjdpunkter, säger Volkswagen Motorsports chef Jost Capito.

- Som ställningen är i VM-tabellen kan det bli särskilt spännande i år. I duellen mellan Ogier och Latvala har båda förarna fått OK till att kämpa om segern. Vi har också en god chans att lyckas ta konstruktörstiteln i ett tidigt skede. Förra året vann vi 21 av 22 specialsträckor och inledde den längsta segerraden i WRC-historien. Det är vi stolta över. Men det blir inte lätt att lyckas än en gång. Rally Australia har många olika utmaningar och flera svåra passager där det är lätt att göra misstag. I vårt hemmarally nyligen såg vi hur hur snabbt ett rally kan vara över. Men det är de stora utmaningarna som gör segrarna så mycket mer värda.

Konstruktörstiteln

Volkswagen skulle kunna fira konstruktörstiteln tidigt i Rally Australia. Sébastien Ogier och Jari-Matti Latvala behöver ta fem poäng sammanlagt för att drömmen ska bli sann - det vill säga om Citroën tar en dubbelseger. Vad som än händer räcker det med att de försvarar 129 av sina nuvarande 169 poängs försprång över konkurrenterna. Om de lyckas med det kan det bli en historisk seger. Om de försvarar titeln i Australien blir det den tidigast vunna titeln på 25 år - efter att bara tre fjärdedelar av säsongen.

Ogier versus Latvala

Duellen mellan Ogier och Latvala har hållit fansen i spänning sedan inledningen av säsongen. När de startar i Rally Australia har Sébastien Ogier 44 poängs försprång över sin teamkollega Jari-Matti Latvala. Åtta av nio rallyn har vunnits av en av dessa två. Ogier har vunnit fem och Latvala har vunnit tre. Duellerna mellan de två är en del av WRC-historien. Tre av dem har utspelats i de tio tätaste avgörandena i WRC någonsin. 2011 vann Ogier över Latvala med 0,2 sekunder i Jordanien. I Nya Zealand år 2010 var Latvala bara 2,4 sekunder snabbare än Ogier. Det närmaste resultatet sedan de båda började köra Volkswagen var i Rally Finland i år när Latvala vann på hemmaplan över Ogier med 3,6 sekunder.

Mikkelsen

Efter att ha kommit in bland de fem bästa sju gånger på nio rallyn, med tre pallplatser, är 2014 Andreas Mikkelsens bästa säsong hittills. Han ligger nu på tredje plats i sammandraget efter Ogier och Latvala och är en av de tre som har en matematisk chans att bli världsmästare. Rally Australia är ett grusrally, 25-årige Mikkelsens favoritunderlag. Dessutom har han goda minnen från 2013 års Rally Australia då han i sin debut där slutade som sexa.

Snabba landsvägar, smala skogsvägar

20 specialsträckor, sammanlagt 31,5 mil på tre dagar, Rally Australia som körs runt Coffs Harbour i New South Wales är en utmaning med mycket variationsrika sträckor. Extremt snabba landsvägar följs av smala, krokiga vägar genom täta skogspartier. Mängder av skymda kurvor skapar svårigheter för förare och kartläsare. Rallyledningen har sparat den mest typiska specialsträckan i Rally Australia till söndagen då man kör norr om Coffs Harbour. "Wedding Bells" i den kuperade skogen Wedding Bells State Forest är en krävande 9,23 kilometer specialsträcka som andra gången är Power Stage där de tre snabbaste får bonuspoäng.

Men den största utmaningen möter de tävlande på lördagen på den sydligaste och längsta specialsträckan under rallyt, den 49 kilometer långa "Nambucca." En stor fördel med Rally Australia är de korta avstånden. Åskådarplatserna är bara mellan 30 och 60 kilometer från centrum i Coffs Harbour.

Citat inför Rally Australia

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

-Rally Australia passar mig perfekt. Jag gillar utformningen av specialsträckorna och jag trivs "Down Under". 2013 var nästan perfekt för Julien och mig, vi var snabbast på 19 av de 22 specialsträckorna och dessutom fick vi tre bonuspoäng på Power stage. Naturligtvis vill vi göra om det i år. Men det blir långt ifrån enkelt. Vi startar först dag ett och konkurrenterna är nära och på hugget. Hyundai bevisade det med första- och andraplatsen i Tyskland. Misstag bestraffas genast, det fick vi erfara, men så är det i rally. Rally Germany ligger nu bakom oss och vi ser framåt. Som tur är mår Julien och jag fint efter olyckan. Vi gjorde en del undersökningar för att vara på den säkra sidan och alla resultat var positiva. I och med Rally Germany säkrade vi förartiteln åt Volkswagen men inte konstruktörstiteln. Det är definitivit målet inför Rally Australia.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

-Rally Australia är alltid speciellt. Jag gillar den avspända stilen där, landskapet och havet så nära rallyt. Att byta från asfalt till grus är alltid svårare än tvärtom. Men vi gjorde ett snabbt test i Finland inför rallyt för att få den rätta känslan. Finland är bra att testa i eftersom Rally Australia kräver en inställning av bilen som är någonstans mellan Rally Mexico och Rally Finland. Första dagen som går på smala, tekniska passager genom skogen är mer som Rally Mexico. Andra dagen med sina öppna, snabba och långa sträckor är mer som Rally Finland.

-Så vi behöver två inställningar, en mjukare och en hårdare. Det är värdefullt att shakedown körs på en av specialsträckorna den här gången, bara i motsatt riktning. Det ger oss en känsla för banan. Tyvärr lyckades vi inte minska gapet till vår teamkollega Sébastien Ogier i Tyskland. Jag hoppas jag kan kämpa om segern. Men vi måste också hålla ögonen på konkurrenterna. Jag tror att Citroën och Hyundai har en god chans att vinna.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

- Tillbaka på grus igen och jag gillar det. Rally Australia är ett av årets rallyn som jag redan kört med Polo R WRC. Jag har goda minnen från rallyt. Jag njöt av varje specialsträcka den gången. Det finns många skymda kurvor i skogspartierna och det blir allt annat än enkelt. Det är så lätt att göra ett misstag och tvingas bryta. Särskilt får vi se upp med "Nambucca", inte bara för att det är den längsta specialsträckan utan också för att det är den svåraste i Rally Australia. Nästan 50 kilometer lång har den allt som kan göra livet svårt för en rallyförare. Förutom de skymda kurvorna byter den till asfalt igen. Men i år kan vi lita på noterna från 2013 och jag kommer att studera dem i detalj. Jag känner ingen större press eftersom vi ligger bra till i sammandraget om förar-VM. Varje gång jag startat utan press på mig har jag gjort bra resultat. Jag skulle vilja komma på pallplats igen. Naturligtvis skulle det vara stort att vinna ett rally en dag men jag har inte bråttom. Men Rally Australia är ett av de rallyn där jag har störst chans att vinna.

FIA World Rally Championship (WRC), totalställningen

6. Jipocar Czech National Team 40

7. RK M-Sport WRT 21

8. Hyundai Motorsport N 12

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

- Rally Australia är en av årets höjdpunkter.
Jost Capito, Volkswagen Motorsport