Volkswagen kan skriva rallyhistoria i Mexiko

Luften blir tunnare ju närmare toppen man kommer. Det är en passande beskrivning av situationen inför den tredje omgången av FIA World Rally Championship (WRC). Regerande mästarna och ledarna i årets VM, Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), och Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N) på andra plats i sammandraget, kommer att möta hård konkurrens i bergen i Rally Mexico.

I Rally Mexico som körs mellan den 3:e och 6:e mars startar de som första och andra bil på de svåra grussträckorna i centrala Mexiko. Deras teamkollegor Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) startar som åttonde bil. Alla har ett gemensamt mål, att säkra en fjärde seger i rad åt Volkswagen i Rally Mexico. Med en seger skulle Volkswagen också tangera det nuvarande rekordet med tolv segrar i rad för Polo R WRC.

För att lyckas med det måste de avverka 21 specialsträckor, tillsammans 399,7 km, inklusive både den längsta och den kortaste specialsträckan som Polo R WRC tävlat på, 80 km respektive 1,09 km.

- Vi måste klara extrema situationer i Mexiko, säger Jost Capito, chef för Volkswagen Motorsport.

- Specialsträckorna körs på den högsta höjden under hela säsongen. Vi kommer att köra den längsta specialsträckan på hela året men också den kortaste i Guanjuatos tunnlar.

- Vi kommer till Mexiko med Sébastien Ogier och Andreas Mikkelsen på första och andra plats i VM-sammandraget. Det får ingen lätt uppgift eftersom de har nackdelen av att starta först. Jari-Matti Latvala har en bättre startposition på åttonde plats. Chansen att ta en tolfte seger i rad och tangera vårt eget rekord gör oss ännu mer motiverade. Men det första grusrallyt för året kommer att bli svårt eftersom det är ett mycket starkt startfält där. Men vi har aldrig ryggat från en utmaning och vi ser nu fram emot Mexiko.

Tredje omgången i årets World Rally Championship är inte bara en höjdpunkt för teamet Ogier, Latvala och Mikkelsen och övriga tävlande. Från torsdagskväll till eftermiddagen på söndag kommer specialsträckorna att kantas av tusentals fans. Den officiella starten äger rum i gruvstaden Guanajuato, ett av UNESCOs världsarv. Starten i Guanajuato med dess nät av tunnlar och sina vackert målade hus är en av de mest fascinerande händelserna i mästerskapet.

Högre och högre

Efter 45,6 km av specialsträckan “El Chocolate” leder en lång klättring rallybilarna till den högsta punkten under rallysäsongen, 2 746 meter över havet. Den största utmaningen med det är den gradvis minskande syrehalten ju högre man kommer. Det betyder mindre bränsle till förbränningsrummen i 1,6-liters turbomotorerna. Teknikerna får jobba hårt för att finna en lösning som gör det bästa av situationen utan att det påverkar motorn på ett negativt sätt, och kompensera för upp till 30 procent lägre effekt.

Specialsträckan ”El Chocolate” är med sina 54,20 kilometer redan en av de längsta sträckorna i WRC-kalendern – men den är långt ifrån längst. Även om de exakta sträckorna i världsmästerskapet ännu inte är fastlagda kan vi vara säkra på en sak: söndagens ”Guanajuato” är med sina 80 km den längsta sträckan på hela året. Den når gränsen för vad som är tillåtet enligt FIA, organisationen som styr motorsporten, och har allt som gör den legendarisk.

100:e starten för Ogier och Ingrassia

Sébastien Ogier och Julien Ingrassia har sedan länge en speciell relation till Rally Mexico. De inledde sin karriär i World Championship här 2008 med en seger i Junior World Championship-serien. De trefaldiga världsmästarnas återkomst till Mexiko 2016 blir deras 100:e start i världsmästerskapet. Ogier/Ingrassia kan se tillbaka på många framgångar där allt började en gång och de har vunnit Rally Mexico de tre senaste åren. 2015 års bedrift kommer länge att bli ihågkommen. Ett smart däcksval och perfekt kartläsning och körning gav dem en seger som många inte trodde vara möjlig.

Mikkelsen/Jæger jagar seger

Ogier/Ingrassias närmaste utmanare är teamkollegorna i Volkswagen. Andreas Mikkelsen och Anders Jæger ligger 23 poäng efter regerande mästarna efter Rally Monte Carlo och Rally Sweden. Men de två norrmännen, som bara tävlat tillsammans sedan inledningen av säsongen, har det som krävs för att vinna. Andreas Mikkelsen provade på att vinna i Spanien, i den sista deltävlingen i World Rally Championship som också kördes på det grusunderlag de kommer att möta i Mexiko. Norrmannen har ett bra resultat från Mexiko och slutade på tredje plats där förra säsongen.

Perfekt startposition för Latvala

Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila kör den tredje Polo R WRC-bilen och siktar på att glömma att början av säsongen inte gått som de hoppats. Startposition åtta, som ger dem en fördel över team-kollegorna, har inte minskat deras chanser. Det saknas varken motivation eller segervilja när de försöker förbättra nollresultaten, inte bara från Monte Carlo och Sverige utan också från Mexiko förra året.

Rekordserie

Obesegrade sedan Rally Portugal 2015 – elva segrar i rad. I Mexiko har Volkswagen chansen att utöka den segerraden efter att ha vunnit i Portugal, Italien, Polen, Finland, Tyskland, Australien, Frankrike, Spanien, Storbritannien, Monte Carlo och Sverige. Då skulle de tangera sitt eget rekord som sattes mellan Rally Australia 2013 och Rally Finland 2014. De två längsta rekordserierna innehas av Volkswagen med tolv respektive elva segrar i rad. Tredje bästa är Citroën som har åtta segrar i rad.

Citat inför Rally Mexico

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

- Rally Mexico blir det hundrade rallyt i min karriär. En seger vore det bästa sättet att fira det på men det blir inte lätt. Jag ser verkligen fram emot det första grusrallyt för säsongen. Jag har många fina minnen från Mexiko och de fantastiska fansen där. Min karriär började med seger i Junior World Championship här för åtta år sedan. Det var en dröm som gick i uppfyllelse för mig. De tre senaste besöken i Mexiko har varit mycket framgångsrika för oss. En av de avgörande faktorerna är bergsluften och vår Polo R WRC har alltid klarat den mycket bra. Jag hoppas det gäller 2016 också. Varken jag eller Julien kommer att vara övermodiga och vi kommer att vara lika fokuserade som någonsin när rally startar.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

- Mexiko blir årets första grusrally och vägbanan är normalt ganska hård. Den är täckt av ett lager av finare grus som gör att ytan blir mycket halkig. Ytan blir renare och snabbare ju fler bilar som kör på den. Det betyder att det är en fördel att starta längre bak – så länge som det inte regnar. Det händer i Mexiko men det är relativt osannolikt. Jag hade otur i Monte Carlo och Sverige. Naturligtvis ser det illa ut att ha två dåliga resultat i rad, särskilt i början av säsongen. Men jag försöker förbli optimistisk och jag är säker på att det kommer att gå bättre för mig nu. Prispokalerna delas inte ut förrän i slutet av säsongen! Jag hoppas att det kommer att gå bra i Mexiko det här veckoslutet.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

- Även om allt inte gick som planerat för oss i Sverige är jag ändå nöjd med säsongen så här långt. Nu bär det iväg till Mexiko – det rallyt är en stor händelse och jag ser fram emot att köra på grus igen. Jämfört med förra året finns det några nya specialsträckor. “Guanajuato” på söndag är 80 km lång. Det blir en stor utmaning för oss men också för vår Polo R WRC. Det är viktigt att hålla energinivån uppe så att man kan koncentrera sig över en så lång distans. Jag har aldrig kört en så lång specialsträcka, men Anders och jag ser fram emot det. Bergsluften i Mexiko är en också en unik utmaning. Vi tänker anlända tidigt så att vi får tillräckligt med tid till att acklimatisera oss.

Ställningen I FIA World Rally Championship (WRC) inför Rally Mexico

Förarmästerskapet

1. Sébastien Ogier, 56 poäng; 2. Andreas Mikkelsen, 33; 3. Mads Østberg, 27; 4. Hayden Paddon, 18; 5. Dani Sordo, 18; 6. Ott Tänak, 16; 7. Thierry Neuville, 15; 8. Stéphane Lefebvre, 10; 9. Henning Solberg, 6; 10. Elfyn Evans, 6

Kartläsarmästerskapet

1. Julien Ingrassia, 56 poäng; 2. Anders Jæger, 33; 3. Ola Fløene, 27; 4. John Kennard, 18; 5. Marc Martí, 18; 6. Raigo Mõlder, 16; 7. Nicolas Gilsoul, 15; 8. Gabin Moreau, 10; 9. Ilka Minor, 6; 10. Craig Parry, 6

Konstruktörsmästerskapet

1. Volkswagen Motorsport, 54 poäng; 2. Hyundai Motorsport, 49; 3. Volkswagen Motorsport II, 30; 4. M-Sport, 27; 5. DMACK, 18; 6. Hyundai Motorsport N, 14; 7. Yazeed Racing, 0

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.

-Det är en fördel att starta längre bak.
Jari-Matti Latvala