Volkswagen klar vinnare på den svenska marknaden

Volkswagen fortsätter att stärka sin ställning på den svenska personbilsmarknaden. Under första halvåret 2012 ökade man sin marknadsandel mest av alla märken.

När årets första sex månader summeras är Volkswagen det märke som har ökat sin marknadsandel mest, mätt i procentenheter. Hittills i år, januari-juni, har 21 889 Volkswagen registrerats, vilket är en ökning med 5,8 procent. Jämfört med första halvåret 2011 har marknadsandelen stigit med 2,2 procentenheter, från 13,17 procent till 15,34 procent.

Enskilt i juni registrerades 4 393 personbilar från Volkswagen (+31,3 procent), vilket gav en marknadsandel på 17,2 procent. Det innebär den starkaste juni någonsin i märkets historia och den tredje bästa månaden genom alla tider.
– Vi har sedan årsskiftet lanserat flera nya modeller som har tagits emot väl av marknaden. Vi är förstås väldigt nöjda med första halvåret, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Hittills i år har Volkswagen lanserat följande nya modeller: Beetle, up!, CC, Passat Alltrack och Golf GTI Cabriolet. Under andra halvåret introduceras ytterligare ett flertal modeller, bland annat miljöbilsalternativen Polo BlueGT och gasdrivna eco up!.
– Vi har en hel del i pipeline, vilket gör att vi med tillförsikt ser fram emot ett fortsatt framgångsrikt 2012. Tillsammans med vårt starka återförsäljarnät kommer vi göra allt för att få ännu fler nöjda Volkswagenkunder, säger Sten Forsberg.

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.