Volkswagen laddar för provkörning av supermiljöbilar i Almedalen

Under årets Almedalsvecka erbjuder Volkswagen besökarna att provköra en laddbar supermiljöbil via den nyutvecklade webtjänsten Instant Test Drive. Den nya tjänsten gör det enkelt att boka en provkörning på plats i Visby när och var man vill. Efter det att man angivit var man befinner sig, körs provkörningsbilen fram av en Volkswagen-representant samtidigt som det går att följa exakt var bilen är och när den beräknas komma fram.

Instant Test Drive är ett sätt att göra det enklare att provköra bilar. Tjänsten har utvecklats av Volkswagen Sverige och har under våren testats med framgång i Stockholm och norra Sverige. Nu har turen kommit till Visby och Almedalsveckan, där Volkswagen erbjuder veckans besökare att provköra olika laddbara bilar ur märkets program.

Så här går det till: Den som vill provköra en bil besöker sidan www.instanttestdrive.com och bokar en av de bilar som finns tillgängliga i provkörningspoolen. Efter det att man angivit den adress man befinner sig på inväntar man att provkörningsbilen körs fram av en Volkswagen-representant. På hemsidan kan man hela tiden se exakt var bilen befinner sig och när den beräknas komma fram.

I Almedalen erbjuder Volkswagen provkörning av elbilen e-Golf och av laddhybriderna Golf GTE och Passat GTE, som är Sveriges mest sålda supermiljöbil.

-         Vi vet att många beslutsfattare fortfarande inte provat en laddbar bil och genom Instant Test Drive vill vi ge dem en möjlighet under Almedalsveckan, där många politiker och andra opinionsbildare befinner sig samtidigt. Att vi får fler laddbara bilar på våra vägar är helt avgörande för att det ska gå att uppnå regeringens mål om en fossiloberoende fordonsflotta, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Instant Test Drive finns tillgängligt i Visby 3-8 juli kl 09.00-18.00, på platser där biltrafik är tillåten.

Utöver provkörningen arrangerar Volkswagen – tillsammans med systermärket Audi – tre seminarier: ”Vad har dieselfrågan lärt oss?”, ”Är framtiden eldriven?” och ”Hur får vi fler som kör på biogas?”.

Bland paneldeltagarna finns Håkan Matson, Dagens Industri, Alrik Söderlind, auto motor & sport, Mattias Goldmann, Fores/2030-sekretariatet, Jan Rapp, grundare av Biogasakademin och Bo Normark, styrelseledamot Power Circle.

Seminarierna modereras av Helena Stålnert och arrangeras i eget tält mittemot Mellangatan 19, på Gotlands Konstmuseums baksida.

Volkswagens hela Almedals-program finns att hitta på volkswagen.se/almedalen

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.