Volkswagen och Disney kör med känslor i nytt samarbete

Volkswagen och Disney gör gemensam sak när en ny bil och en ny animerad film har svensk premiär. Denna vecka startar lanseringen av Volkswagens sjusitsiga familjebil Sharan och nästa fredag är det premiär för Disney Pixars nya storfilm ”Insidan Ut”. Temat för samarbetet är ”känslor”.

Nya Sharan lanseras nu i Sverige under parollen ”Med plats för alla känslor”. Premiären firas tillsammans med Disney Pixars nya animerade film ”Insidan Ut” – en film där vi följer hur huvudrollsinnehavaren styrs av just sina känslor.

– Sharan är en bil för den stora familjen som rymmer upp till sju vuxna och barn. Alla som brukar åka på längre resor instämmer säkert i att det kan bli många olika viljor och känslor inne i bilen under resans gång, vilket vi med glimten i ögat vill belysa i vår lansering. Vi är glada över samarbetet med Disney och Disney Pixars ”Insidan Ut” som handlar om just känslor, säger Annika Stenlund, marknadschef på Volkswagen Sverige.

Volkswagens lansering av nya Sharan består bland annat av en reklamfilm för TV och biografer, annonser, bilhallsmaterial, giwe-aways och en tävling. Bilen har premiär hos Volkswagens återförsäljare helgen den 21-23 augusti.

I ”Insidan Ut” får vi följa karaktären Jenny som brottas med sina känslor när
hennes pappa får ett nytt jobb och familjen måste flytta. Jennys vardag beskrivs med hjälp av hennes känslor, som bor i Huvudkontoret, ett kontrollcentrum inuti Jennys hjärna och som inte alltid har så lätt att komma överens – vilket ställer till det lite för Jenny.

– ”Insidan Ut” tar på ett humoristiskt sätt upp hur våra känslor ömsom hjälper ömsom förvirrar oss i vardagen – vilket ju ofta ställs på sin spets när man åker många i en bil. Det är roligt att se att Volkswagen tagit vara på möjligheterna som vi erbjuder våra lokala partners och jobbar ut temat i denna storfilm i en integrerad lanseringskampanj – som spänner allt från stripade bilar till reklamfilm och PR, säger Peter Leegaard, Director Disneymedia+, The Walt Disney Company Nordic.

Om Volkswagen Sharan

Volkswagens sjusitsiga familjebil Sharan har sålts i mer än 800 000 exemplar sedan den första generationen lanserades 1995. Sharan, som är utrustad med två skjutdörrar bak, hör till de mest framgångsrika bilarna i MPV-segmentet. Detta tack vare att bilen är så mångsidig och rymlig. Lastvolymen i Sharan är upp till 2 430 liter och bilen har inte mindre än 33 förvaringsfack. Under 2014 var Sharan klassledare (B-MPV) på den svenska marknaden med en marknadsandel på över 40 procent. Hittills har cirka 15 000 exemplar sålts i Sverige.

Vecka 34 startar lanseringen av den senaste versionen som har genomgått en omfattande teknisk uppdatering. Många komfort- och assistanssystem är nya ombord och i vissa fall unika för segmentet. Dessutom bjuder Volkswagen på ett helt nytt utbud av infotainmentsystem till Sharan. Alla ger tillgång till nya uppkopplingsmöjligheter, nu för första gången med App-Connect som svensk standard. App-Connect är Volkswagens samlingsnamn för smartphone-gränssnitten Apple CarPlay, Android Auto och MirrorLink.

Uppdaterade är också de lika kraftfulla som effektiva bensin- (TSI) och dieselmotorerna (TDI) som alla uppfyller utsläppsnormen Euro 6.
Nya Sharan kostar från 313 500 kronor. Fler detaljer om bilen finns i bifogat PDF-dokument.

Om Insidan ut (Inside Out)

Att växa upp kan vara knepigt, och för den unga flickan Jenny är det just så. Hennes pappa får ett nytt jobb och familjen flyttar från det trygga livet i en småstad till storstaden San Francisco. Precis som alla andra så styrs Jenny av sina känslor; Glädje, Rädsla, Ilska, Avsky och Vemod. Känslorna bor i Huvudkontoret, ett kontrollcentrum inuti Jennys hjärna där de hjälper henne genom det dagliga livet. Jenny och hennes känslor kämpar med att anpassa sig till en ny stad, ett nytt hus och en ny skola – det blir lite mycket på en gång och det utbryter tumult i Huvudkontoret.

De svensk rösterna görs av Linda Olsson (Glädje), Ulla Skoog (Vemod), Per Andersson (Rädsla), Björn Granath (Ilska), Cecilia Forss (Avsky) och Ebba-Li Lachmann (Jenny). Regisseras av Pete Docter (Monster’s Inc och Upp) och produceras av Jonas Rivera (Upp).

Insidan Ut har svensk biopremiär fredagen den 28 augusti runt om i landet.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se. Annika Stenlund, Marknadschef, 08-120 812 35 eller 070-168 96 60, annika.stenlund@volkswagen.se

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

– Sharan är en bil för den stora familjen som rymmer upp till sju vuxna och barn. Alla som brukar åka på längre resor instämmer säkert i att det kan bli många olika viljor och känslor inne i bilen under resans gång, vilket vi med glimten i ögat vill belysa i vår lansering. Vi är glada över samarbetet med Disney och Disney Pixars ”Insidan Ut” som handlar om just känslor.
Annika Stenlund, marknadschef på Volkswagen Sverige