Volkswagen ökade för sjunde året i rad

2011 blev ett mycket bra år för Volkswagens personbilsförsäljning på den svenska marknaden. Under året inregistrerades 43 483 nya Volkswagen, vilket gör att 2011 blev det tredje bästa året i Volkswagens historia. Och för sjunde året i rad ökade märket sin marknadsandel.

Volkswagen fortsätter att utvecklas bra på den svenska bilmarknaden. Under 2011, som blev ett bra bilår totalt sett i Sverige, stärkte märket sina positioner ordentligt.

Försäljningen ökade kraftigt, med 21,8 procent, och under året inregistrerades totalt 43 483 Volkswagen-bilar på den svenska marknaden (år 2010: 35 699 bilar). Det gör att 2011 blev det tredje bästa året för Volkswagen i Sverige. Under toppåret 1965 inregistrerades 47 028 Volkswagen-bilar.

Samtidigt fortsatte Volkswagen sin långsiktiga trend att ta allt större del av den svenska bilmarknaden. Under 2011 blev marknadsandelen 14,3 procent (12,3 procent 2010). Det innebär att 2011 blev det sjunde året i rad med ökade marknadsandelar. 2004 hade Volkswagen 8 procent av den svenska marknaden, och har därefter tagit andelar för varje år.

– Vi har all anledning att vara mycket nöjda. 2011 blev ett fantastiskt bilår där vi lyckades extremt bra med vår försäljning av såväl befintliga som nya modeller. Man ska också komma ihåg att om vi jämför med våra allra bästa år på 60-talet så lever vi i en helt annan och tuffare konkurrenssituation idag, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.

Under 2011 lanserade Volkswagen nya versioner av bland annat Passat, Tiguan, Jetta och Golf Cabriolet. Tar man en titt på topplistan över de mest säljande bilarna i Sverige ligger Passat och Golf i topp (tvåa respektive trea). Och när man delar in marknaden i olika segment toppar Volkswagen-modeller flera av klasserna.

2012 ser också ut att kunna bli ett bra år för Volkswagen. Flera nya modeller kommer att lanseras, däribland en ny tuff version av Beetle, småbilen up!, fyrhjulsdrivna Passat Alltrack och coupémodellen CC.
– Vi har stora förhoppningar inför de här lanseringarna. Tillsammans med vårt starka återförsäljarnät kommer vi att göra allt för att vi ska få ännu fler nöjda Volkswagen-kunder, säger Sten Forsberg.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.