Volkswagen ökar 12,3 procent till 3,8 miljoner personbilar

Volkswagen fortsätter att växa på den globala bilmarknaden. Under årets tre första kvartal har märket levererat 3,81 miljoner personbilar till kunder över hela världen. Det är en ökning med 12,3 procent jämfört med samma period förra året.

Enbart i september levererade Volkswagen 472 100 personbilar (+13,7 procent).
– Den positiva utvecklingen är mycket glädjande, säger Christian Klingler, ansvarig för försäljning och marknadsföring inom Volkswagen-koncernen och märket Volkswagen.

Volkswagen rapporterade en tillväxt på nästan alla marknader under årets första nio månader. I Asien/Stillahavsområdet levererades 1,44 miljoner bilar (+13,9 procent), varav 1,29 miljoner (+11 procent) till kunder i Kina som är Volkswagens enskilt största marknad.

Leveranserna i Sydamerika uppgick till 579 400 bilar (+6,1 procent) och i Nordamerika levererades 362 000 bilar (+22,2 procent). Jetta och den nya amerikanska versionen av Passat bidrog starkt till den stora ökningen i Nordamerika.

Volkswagen växer även i Europa där 1,3 miljoner bilar levererades (+9,9 procent). I Central- och Östeuropa var ökningen hela 46 procent till 151 300 levererade bilar.

I Västeuropa (exklusive Tyskland) var ökningen 4,2 procent till 695 900 bilar och på den tyska marknaden rapporterades en ökning med 10,1 procent till 449 600 bilar.

I Sverige har 30 877 Volkswagen personbilar registrerats under de tre första kvartalen. Det är en ökning med 16,3 procent, vilket kan jämföras med den svenska totalmarknaden som har ökat med 10,1 procent. Det ger Volkswagen en marknadsandel på 13,6 procent (jan-sep 2010: 12,8 procent). Passat är Sveriges näst mest registrerade modell med 11 064 exemplar medan Golf är på tredje plats med 9 666 registreringar.

Under året har Volkswagen lanserat flera nya modeller i Sverige, exempelvis Passat, Jetta, Eos, Golf Cabriolet och Tiguan. Modelloffensiven fortsätter nästa år då bland annat Beetle och den helt nya småbilen up! lanseras.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.