Volkswagen ökar sin andel av fyrhjulsdrivna bilar – nya Passat visar vägen

Allt fler Volkswagenkunder ser fördelarna med fyrhjulsdrift. Under 2010 registrerades drygt 8 500 Volkswagenbilar med beteckningen 4Motion. Det gör Volkswagen till näst största märke i Sverige med fyrhjulsdrift. Nya Passat 4Motion förväntas höja andelen ytterligare.

Volkswagen har länge förknippats med säkra, innovativa och bränslesnåla bilar. Nu tar även fyrhjulsdriften – 4Motion – en allt större plats. Förra året var 23,9 procent av alla registrerade Volkswagenbilar fyrhjulsdrivna. Det kan jämföras med år 2009 då andelen var 14,6 procent. Under 2010 registrerades drygt 8 500 Volkswagenbilar med beteckningen 4Motion. Det gör Volkswagen till näst största märke i Sverige med fyrhjulsdrift, endast 500 bilar från förstaplatsen.

En av förklaringarna till den stora ökningen är storsäljaren Passat, som förra året hade en fyrhjulsdriftsandel på 35,7 procent. Nya Passat, som lanserades i januari, erbjuds nu med fyrhjulsdrift till de tre motoralternativen TDI 140, TDI 170 DSG och 3,6 V6. Tillägget för att få dessa versioner med 4Motion är 6 900 kronor. 4Motion är standard för 3,6 V6. Den mest sålda fyrhjulsdrivna versionen av Passat är i nuläget TDI 170 DSG 4Motion som kostar 296 800 kronor (tillägg för Variant: 10 000 kronor). De första bilarna har nu börjat nå kunderna i Sverige.

Fördelarna med fyrhjulsdrift är många. 4Motion säkerställer att bilen får bättre grepp och kan ta sig fram även under besvärliga förhållanden. Den gör bilarna till ännu bättre dragbilar, ger större säkerhetsmarginaler i trafiken och inte minst ökad körglädje med pigga och följsamma vägegenskaper – med bibehållet miljöfokus. Som exempel har framhjulsdrivna Passat Variant TDI 170 DSG en blandad förbrukning på 5,3 l/100 km, medan den fyrhjulsdrivna versionen förbrukar 5,7 l/100 km.

Idag erbjuder Volkswagen Personbilar åtta 4Motion-modeller på den svenska marknaden. Dessa är: Golf, Golf Variant, Tiguan, Passat sedan, Passat Variant, Passat CC, Touareg och Phaeton. En nionde 4Motion-modell debuterar i sommar. Det är Sharan som får fyrhjulsdrift som tillval till den manuella dieselversionen TDI 140 BlueMotion Technology.

Bakgrund
Volkswagen har en gedigen historia vad gäller fyrhjulsdrift. Den tog sin början under fyrtiotalet då fyrhjulsdrift dök upp första gången i Volkswagen Typ 1, i en version kallad Typ 87.

1984 debuterade fyrhjulsdriften för den breda massan i Volkswagens personbilar, då Passat GT Syncro lanserades. Sedan följde Golf Syncro 1986 och ett flertal modeller fram till 1998.

1998 debuterade fyrhjulskoppling från svenska leverantören Haldex i Volkswagen. Modellerna Bora och Golf var Volkswagens första modeller med denna fyrhjulskoppling.

Med denna elektrohydrauliska lamellkoppling kunde fyrhjulsdriften regleras elektroniskt. Med styrdonet kunde, förutom till friktion, nu också hänsyn tas till bilens dynamiska parametrar som hastighet, acceleration, kurvtagning eller motorbromsning.

Haldex fyrhjulsdrift finns i modellerna Golf, Golf Variant, Tiguan, Passat sedan, Passat Variant, Passat CC och i kommande Sharan. Gemensamt med bilarna är att de har tvärställda motorer. Nya Passat med 4Motion har fjärde generationens fyrhjulsdrift från Haldex.

Phaeton och Touareg har med sina längsmonterade motorer Torsen fyrhjulsdrift som standard. Torsen kommer från ordet Torque Sensitive – en fyrhjulsdrift som är mekanisk. Vid körning då alla hjul rullar med samma hastighet fungerar den som en öppen differential. Så snart skillnader uppträder mellan hjulen låses differentialen och för därmed över kraft till de hjul som har friktion.

Som tillval till Touareg V6 TDI kan Terrain Tech-paketet beställas. Den fyrhjulsdriften är som en fördelningsväxellåda som fördelar all kraft till hjulen. Systemet innehåller också manuellt inkopplingsbar diffbroms bak, samt automatisk mittdifferential och lågväxel, vilket gör den till en utmärkt dragbil.