Volkswagen på diesel-offensiv i USA

Under den pågående Los Angeles Auto Show visar Volkswagen upp flera bränsleeffektiva bilmodeller. Ett exempel är Touareg V6 TDI Clean Diesel som kommer att säljas i samtliga 50 delstater i USA. Ett annat är dieselracern Baja Touareg TDI som ska tävla i det spektakulära rallyt Baja 1000. På samma bilsalong ställer Volkswagen också ut inte mindre än tre olika bränslecellprototyper.

Det handlar om en innovativ och bränsleeffektiv line-up som Volkswagen ställer ut på Los Angeles Auto Show. Utöver avancerade, direktinsprutade dieselmotorer handlar det också om framtidens bränslecellbilar.

I Europa har Volkswagens dieselteknologi övertygat miljontals bilköpare och i till exempel Sverige har andelen dieselbilar ökat dramatiskt under de senaste åren. Men Volkswagen ser en potential också på den amerikanska marknaden och därför låter man Touareg V6 TDI Clean Diesel få sin världspremiär just i USA.

Touareg V6 TDI har 225 hk och förutom dieselns fördelar gällande koldioxidutsläpp har den ett Clean Diesel-koncept som handlar om att eliminera kväveoxidutsläppen (NOx). En av de viktigaste beståndsdelarna i konceptet är den så kallade SCR-katalysatorn som minskar kväveoxidutsläppen med upp till 90 procent. Touareg V6 TDI är en av världens första SUV:ar med denna typ av rening. En oxidationskatalysator och ett partikelfilter är också intregrerade i systemet.

Sedan augusti har Jetta TDI och Jetta SportWagon TDI marknadsförts som Clean Diesel i USA. Även dessa bilmodeller visas upp i Los Angeles.

Dieselracing

Vilken potential Volkswagen ser i dieselmotorerna märks också i ”Clean Diesel Racing”. I den amerikanska racingserien med samma namn tävlar den 170 hk starka Jetta TDI.

Ett annat legendariskt lopp är Baja 1000, som är världens kanske mest spektakulära rally.
I Los Angeles är det världspremiär för nya Baja Touareg TDI som kommer att ställa upp i kungaklassen ”Trophy Trucks” den 21 november. Bilen har en 550 hk stark TDI-motor under huven.

Balanserad mix

Volkswagens Clean Diesel-offensiv är en viktig del i företagets strategi för drivlinor och bränslen och kommer att vara det under en överskådlig tid. Det står också klart att förbränningsmotorer, hybridsystem, ren elektrisk drift och bränslecellsfordon kommer att existera parallellt i framtiden. Volkswagen arbetar för att hitta en balanserad mix mellan dessa system.

På Los Angeles Auto Show intar Volkswagen en tydlig position gällande hur man tror att framtiden kommer att te sig. Därför visar man också upp inte mindre än tre bränslecellprototyper: Tiguan, Touran och Passat Lingyu, som är en av de mest populära bilarna i Kina.

Bränslecellversionerna av Tiguan och Touran är utvecklade i Tyskland och drivs av elmotorer på 100 kW (Tiguan) samt 80 kW (Touran). Bränslecellen förser motorerna med energi. Båda bilarna testas för närvarande i en hållbarhetsstudie inom ramen för California Fuel Cell Partnership.

Passat Lingyu-prototypen är utvecklad i Kina tillsammans med forskare från Tongji-universitetet.