Volkswagen på vinnarlista över säkra bilar med låg miljöpåverkan

Varje år genomför försäkringsbolaget Folksam en granskning av nya bilmodellers trafiksäkerhet och miljöpåverkan. I årets lista har tre Volkswagen-modeller utsetts till ”bäst i klassen”.

För att en bil ska kvalificera sig till Folksams lista måste den uppfylla en rad krav inom krocksäkerhet, säkerhetsutrustning och miljö. Jämfört med 2010 har Folksam skärpt både säkerhetskraven och miljökraven. Nytt i årets granskning är krav på godkänt fotgängarskydd och höjt krav på bältespåminnare. Bränsleförbrukningskraven har sänkts med cirka 0,1 liter/100 kilometer.

I år är det endast 14 procent (46 bilmodeller) av 2011 års bilmodeller som får godkänt av Folksam. Bland dessa har Folksam sedan valt ut de bästa bilarna i varje storleksklass och skapat en ”bäst i klassen”-lista med 13 modellversioner.

I denna lista återfinns tre Volkswagen-modeller:

Klass            Volkswagen-modell
Större småbilar – Alternativt bränsle Golf MultiFuel (Etanol)
Medelstora bilar – Alternativt bränsle Passat TSI 150 EcoFuel (Gas)
Stora minibussar – Fossilt bränsle Sharan TDI 140 BlueMotion Technology (Diesel)

– Det är glädjande att vi kommer ut så väl i en sådan viktig undersökning som hjälper konsumenter och företag att välja rätt bil i den mångfald som finns. Volkswagen arbetar kontinuerligt med säkerhet och miljöprestanda, och att tre av våra volymmodeller tillhör vinnarna i Folksams granskning är ett erkännande för vårt arbete, kommenterar Sten Forsberg, chef Volkswagen i Sverige.

För den fullständiga listan över 2011 års säkra och miljömässigt hållbara bilar, besök www.folksam.se/testergodarad/branyabilar

Folksam menar att om alla valde en bil från denna lista skulle minst 30 fler liv sparas och 400 personer slippa invalidiserande skador varje år.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.