Volkswagen Passat firar 40 år på svenska vägar

Volkswagen Passat har funnits på den svenska bilmarknaden i 40 år och har genom åren anpassats för svenska vägar och förhållanden. Utöver Tyskland finns det idag inget land i Europa där det säljs lika många Passat Variant som i Sverige. Det firas nu med kampanjmodellen ”Passat Sweden Edition” som består av tre olika motoralternativ, varav två är miljöbilsklassade.

I de flesta svenska familjer är bilen en förutsättning för att få vardagspusslet att fungera. I många fall är bilen också en förutsättning för att utöva sin hobby. Detta har gjort att vi svenskar ofta väljer lite större bilar; gärna kombi med gott utrymme, hög säkerhet och som är välutrustad och kul att köra – men trots detta med bra miljöprestanda.

Därför är det inte konstigt att Passat sedan lång tid tillhör de svenska favoriterna. Det är i år 40 år sedan modellen lanserades på den svenska marknaden och sedan 1973 har drygt 277 000 exemplar av Passat levererats. De senaste två åren (2011 och 2012) har Passat varit den näst mest registrerade modellen i Sverige. Förra året registrerades 16 270 Passat och till och med mars i år har 3 411 Passat registrerats, vilket innebär att modellen är fortsatt totaltvåa på den svenska bilmarknaden.

De allra flesta kunder väljer kombiversionen, vilket gör Sverige till Europas näst största marknad efter Tyskland för Passat Variant. För att fira detta lanserar Volkswagen Sverige nu kampanjmodellen ”Passat Sweden Edition”.
– Passat är en bil som svenskarna verkligen tagit till sina hjärtan. Vi är mycket stolta över att Sverige är Passats andra ”hemland”, säger Sten Forsberg chef för Volkswagen Sverige.

18 versioner av Passat
Det erbjuds idag 18 olika versioner av Passat som går att få antingen i sedan- eller Variantutförande, med motorer som drivs av antingen bensin, diesel, etanol eller fordonsgas. Passat finns som framhjulsdriven och som fyrhjulsdriven (4Motion) samt med manuell växellåda eller dubbelkopplingsväxellådan DSG.
– Det finns kort sagt en Passat för varje behov. Särskilt roligt är det att nästan 70 procent av alla sålda Passat hittills i år är fyrhjulsdrivna, vilket går helt i linje med vår ambition att göra modern teknik tillgänglig för så många som möjligt, fastslår Sten Forsberg.

Sedan tidigare erbjuds Passat i det sportiga specialutförandet "Premium R" som är en Passat med "all inclusive”: stora dieseln med 177 hk, 4Motion, DSG, R-Linepaket med ett exteriört bodykit och 17" aluminiumfälgarna "Mallory", sportchassi, sportstolar i läder, bi-xenonstrålkastare, parkeringssensorer etc. Den har tillsammans med den mer offroadbetonade Passat Alltrack snabbt blivit en tjänstebilsfavorit.

Passat Sweden Edition – ny kampanjmodell
Nu erbjuds ytterligare en välutrustad kampanjmodell, med ett optimerat pris, för svenska familjer som sätter funktionen i fokus: Passat Sweden Edition. Kampanjmodellen erbjuds med tre olika motoralternativ, varav två är miljöbilsklassade enligt den nya definitionen som trädde i kraft vid årsskiftet: TSI 160 MultiFuel Twincharger som drivs med etanol eller bensin, och TSI 150 EcoFuel som drivs med fordonsgas eller bensin.
– Vi välkomnar regeringens besked om att det reducerade förmånsvärdet för gasdrivna bilar ska förlängas till 2016. Därför är vi glada att nu kunna erbjuda även Passat EcoFuel som kampanjmodell, säger Sten Forsberg.

Som den optimala dragbilen erbjuds den 140 hästkrafter starka dieselversionen med 4Motion fyrhjulsdrift. För de som vill ha diesel med minimal förbrukning finns TDI 140 BlueMotion Technology också med framhjulsdrift.

Passat Sweden Edition erbjuds både som sedan och Variant och i standardutrustningen ingår Masterspaketet med bland annat 16" aluminiumfälgar, exteriört krompaket, kromad takreling (Variant), komfortstolar med svankstöd (elektriskt på förarsidan), 3-ekrad multifunktionsratt i läder, 2-zons klimatanläggning, dekorpaneler "iridium", farthållare, regnsensor, genomlastningslucka, automatiskt avbländbar innerspegel och vänster ytterspegel samt radio/CD med åtta högtalare och Bluetooth Handsfree med audiostreaming.

Priser – från 239 900 kronor
Passat Sweden Edition erbjuds från och med april, de rekommenderade cirkapriserna är:

Etanol/Bensin
TSI 160 MultiFuel Masters: 239 900 kr (tillägg för Variant: 10 000 kr)
(tillägg för DSG: 19 900 kr)
Fordonsgas/Bensin
TSI 150 EcoFuel Masters 278 700 kr (tillägg för Variant: 10 000 kr)
(tillägg för DSG: 19 900 kr)
Diesel
TDI 140 BMT Masters 259 900 kr (tillägg för Variant: 10 000 kr)
(tillägg för 4Motion: 6 900 kr)

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.