Volkswagen Passat slår nytt världsrekord i snålkörning

Rekordet att köra bil så bränslesnålt som möjligt genom 48 amerikanska stater har slagits. Det nya världsrekordet är en genomsnittlig bränsleförbrukning på 3,02 liter per 100 km och sattes med en dieseldriven Volkswagen Passat.

Rekordet registreras av Guinness Rekordbok och innebär att man kör en bil genom alla 48 amerikanska stater, förutom Alaska och Hawaii, i ett sträck. Föraren får själv bestämma rutten.

De nya rekordhållarna, bloggaren Wayne Gerdes och ingenjören Bob Winger, uppnådde en bränsleförbrukning på endast 3,02 liter på 100 kilometer, vilket motsvarar en räckvidd på 78 US miles per gallon.

Rekordbilen är en Volkswagen Passat TDI (turboladdad och direktinsprutad dieselmotor) med 140 hästkrafter och sexväxlad manuell växellåda. Den har en officiell bränsleförbrukning för landsvägskörning på 43 US miles per gallon, vilket motsvarar 5,5 liter per 100 km enligt den amerikanska körcykeln EPA (ej att förväxla med den europeiska körcykeln NEDC). Modellen har tillverkats i Volkswagens fabrik i Chattanooga, Tennessee.

Resan blev 13 071 kilometer lång och gjordes inom 16 dagar. Rekordet bevittnades av representanter från Guinness World Records.
– Vi kände att vi hade en bra chans att slå rekordet med en Passat TDI, men att krossa det med en så låg genomsnittlig förbrukning är verkligen imponerande och ett bevis på potentialen i Volkswagens TDI-bilar. Det visar hur mycket bränsleförbrukningen beror på förarens körstil, kommenterar Wayne Gerdes.

Det tidigare världsrekordet från 2009 var 67,9 US miles per gallon (3,46 l/100 km) och sattes med en Volkswagen Jetta TDI.

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

– Vi kände att vi hade en bra chans att slå rekordet med en Passat TDI.
Wayne Gerdes