Volkswagen Personbilar om bonus malus: "Vi ser fram emot en ökning av el och biogas"

- Förslaget kommer gynna försäljningen av elbilar, laddhybrider och gasbilar, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Personbilar Sverige, i en kommentar om regeringens bonus malus-utredning.

Volkswagen välkomnar att regeringen vill gå vidare med ett nytt bonus malus-förslag i syfte att driva på klimatomställningen. På vissa punkter är förslaget bättre än det utredningsförslag som presenterades förra året, men förslaget är otillräckligt för att leda till en snabb omställning till en fossilfri fordonsflotta.

Förslaget är bättre för bilar som drivs med biogas tack vare att regeringen nu öppnar för att ge dessa klimateffektiva fordon möjlighet till bonus. Gasbilar kommer att få en bonus på 7500 kronor.

-         Det är inte mer än rätt att gasbilar också får bonus, även om bonusen kunde varit större. Biogas är ett mycket klimateffektivt alternativ och jag ser framför mig att regeringens bonussignal till gasbilarna kommer att öka marknadens intresse. I så fall står vi beredda att öka leveranserna av våra gasbilar, till exempel gasversionen av Sveriges mest sålda bil - Volkswagen Golf, säger Sten Forsberg.

Volkswagen är marknadsledande på supermiljöbilar. Regeringens förslag ersätter dagens supermiljöbilspremie med en linjär bonuskurva för de mest klimateffektiva bilarna. Den maximala bonusen för utsläppsfria bilar sänks från 60 000 kronor i ursprungsförslaget till 45 000 kronor.

-         Det är synd att regeringen drar ner ambitionen för bilar med nollutsläpp. Regeringen tackar nej till en snabb omställning till renodlade, utsläppsfria elbilar. Men vi ser ändå framför oss en stark utveckling för laddbara fordon – inte minst laddhybrider – tack vare Volkswagens starka utbud av just sådana bilar. Under de kommande åren kommer vi lansera fler laddbara modeller som kan ta del av bonusen. Volkswagens satsning på eldrift har bara börjat, säger Sten Forsberg.

-         Vi konstaterar också att incitamenten inte stärks för E85-bilar. Det är synd eftersom dessa bilar är ett miljöalternativ för vissa bilkunder där el och gas inte fungerar, säger Sten Forsberg.

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.