Volkswagen prisad för TSI-teknologin

Den prestigefyllda utmärkelsen "International Engine of the Year Award" har återigen tillfallit Volkswagen. Motorn 1,4 TSI Twincharger har för sjunde gången vunnit kategorin 1,0–1,4 liter. Dessutom vann Volkswagen utmärkelsen ”Best New Engine” för TSI-motorn med aktiv cylinderavstängning – en innovation som sänker bränsleförbrukningen med mer än 0,5 liter per 100 kilometer.

Engine of the Year Award är en internationell utmärkelse där en jury bestående av 87 motorjournalister från 35 länder, däribland svensken Rolf Gildenlöw från TT, får tycka till om nya motorer i olika storleksklasser. Kriterierna i omröstningen är bästa bränsleekonomi, följsamhet, prestanda, ljudnivå och körkänsla. Juryn belönar tillverkare för en framgångsrik utveckling av avancerad motorteknologi.

För sjunde gången har Volkswagens bensinmotor 1,4 TSI Twincharger utsetts till bästa motor i kategorin 1,0-1,4 liter. Detta gör den till den mest framgångsrika motorn i tävlingens 15-åriga historia. Motorn, som har både turbo och kompressor, erbjuds till ett flertal VW-modeller i olika storleksklasser, exempelvis Polo, Beetle, Tiguan, Touran och Passat. Den har ett effektspann på 140-180 hk beroende på modell.

Bästa motorutveckling
Volkswagen vann också den eftertraktade utmärkelsen ”Best New Engine” för TSI-teknik kombinerat med automatisk cylinderavstängning (ACT, Active Cylinder Technology). Denna utmärkelse delas ut för bästa motorutveckling under de senaste 12 månaderna.

Sedan 2006 har Volkswagen tilldelats totalt 12 utmärkelser för den ständigt förbättrade 1,4-liters TSI-motorn. Sju klassegrar, två totalsegrar, två utmärkelser för ”Best New Engine” och en utmärkelse för ”Green Engine of the Year”. Samtidigt startar Volkswagen en ny era inom motortillverkning genom den senaste innovationen – TSI med automatisk cylinderavstängning.

De två utmärkelserna togs emot den 5 juni i Stuttgart av representanter från Volkswagens utvecklingsavdelning för bensinmotorer.

Cylinderavstängning ger lägre bränsleförbrukning
Volkswagen var förra året världens första tillverkare att använda aktiv cylinderavstängning i fyrcylindriga TSI-motorer – en teknik som fram tills dess endast använts i stora åtta- och tolvcylindriga motorer. Genom automatisk avstängning av cylindrarna två och tre under ekonomisk körning, sänks bränsleförbrukningen i den 140 hk starka turbomotorn med mer än 0,5 liter per 100 kilometer (enligt EU-körcykeln). Systemet gör bäst nytta i måttlig och jämn fart; i 50 km/h på treans eller fyrans växel blir bränslebesparingen nära 1 liter per 100 km.

Cylinderavstängningen i 1,4 TSI med 140 hk aktiveras när varvtalet ligger mellan 1 400 och 4 000 varv per minut och vridmomentet mellan 25 och 75 Nm. En sensor i gaspedalen känner av förarens körstil. Så fort föraren trampar tillräckligt hårt på gaspedalen, aktiveras den tredje och fjärde cylindern. Cylinderavstängningen aktiveras inte vid ojämn fart eller vid sportigare körstil.

Även på två cylindrar går den perfekt balanserade 1,4 TSI-motorn lika tyst och vibrationsfritt som den gör när alla fyra cylindrarna arbetar. Alla förlopp för den mekaniska omställningen sker mjukt och obemärkt. Beroende på motorns varvtal tar omställningen bara 13 till 36 millisekunder.

Det är endast med TSI-konceptet – direktinsprutad bensinmotor med turbo – som cylinderavstängning kan användas i den form som används idag. Tekniken har lanserats i Polo och Golf 1,4 TSI med 140 hk. På den svenska marknaden erbjuds aktiv cylinderavstängning i modellen Polo BlueGT.

3,8 miljoner TSI-motorer
Volkswagen är världsledande inom turboladdade, direktinsprutade motorer och har hittills tillverkat mer än 3,8 miljoner TSI-motorer, på fem produktionsanläggningar över hela världen.

Mer information
På tävlingens hemsida finns mer info om ”International Engine of the Year Award”: http://www.ukipme.com/engineoftheyear/index.php

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.