Volkswagen rivstartade i januari – är störst när svensken själv får välja

När årets första månad passerat har Volkswagen all anledning att vara nöjt med inledningen av året. Märkets marknadsandel ökade nämligen med 1,4 procentenheter jämfört med helåret 2013. Och ser man till försäljningen till privatpersoner ligger Volkswagen etta.

Året har börjat mycket bra för Volkswagen på den svenska bilmarknaden. Andelen registrerade Volkswagen-bilar ökade till 16 procent (14,6 procent januari 2013), vilket också var 1,4 procentenheter mer än då hela 2013 summerades vid årsskiftet.

-       2013 blev ett bra år för oss och vi noterade en klart ökad försäljning mot slutet av året. Det var då vi började få effekt av lanseringen av nya Golf Sportscombi och det är det som nu börjar avspegla sig i januari månads nybilsregistreringar, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Under januari inregistredes totalt 2982 Volkswagen (2302 januari 2013). Till de mest registrerade bilarna hör Passat (819 bilar) och Golf (796 bilar).

-       Vi har all anledning att tro att den positiva trenden kommer att hålla i sig eftersom vi har en mycket stark efterfrågan inte minst på Passat och Passat Alltrack, säger Sten Forsberg.

När det gäller bilar sålda direkt till privatpersoner visar statistiken att Volkswagen var nummer ett på den svenska marknaden i januari. Marknadsandelen där blev 16,1 procent (1182 bilar), vilket var 400 bilar mer än tvåan Volvo (som hade 10,7 procent).

Bilden av Volkswagens framgångar hos privatkunderna förstärks av ny statistik som tagits fram av analysföretaget vroom. Den visar att Volkswagen var störst på privatmarknaden även under hela 2013.

-       I vår analys skalar vi bort registreringar gjorda på bilhandlare och tittar på hur siffrorna ser ut en månad efter registreringstillfället. Den statistiken visar att Volkswagen toppar hos privatkunderna under 2013 med en marknadsandel på 13,3 procent, säger Magnus Nylander, VD på vroom.

-       Vi är naturligtvis väldigt stolta över att vara det största bilmärket när svensken själv får välja, säger Sten Forsberg.

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.