Volkswagen säger farväl med en dubbelseger

Sagan om Volkswagen och WRC slutade med ett utropstecken. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N) gav den mest framgångsrika bilen i FIA World Rally Championship (WRC) en värdig avslutning med ännu en seger i Rally Australia. Segern i Polo R WRC´s 52 rally var spektakulär och innehöll en tät kamp med team-kollegorna i Volkswagen Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) som firade sina fyra VM-titlar för förare och kartläsare. Det franska paret vann också konstruktörstiteln åt Volkswagen tillsammans med paret Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN). Avslutningen i Australien utvecklade sig till en verklig thriller där Mikkelsen/Jæger höll nerverna i styr och kunde efter en fantastisk prestation.

Volkswagen tar farväl till bilvärldens mest prestigefyllda mästerskap vid sidan av Formel 1 med ett imponerande resultat. 958 specialsträckor, 640 sträcksegrar, 52 rallyn, 87 pallplatser inklusive 43 segrar, 51 Power Stages, bonuspoäng vid 92 tillfällen. Vad gäller framgångar är Volkswagen Polo R WRC med marginal den mest framgångsrika WRC-bilen någonsin.

Från det att Jari-Matti Latvala gav sig ut på den första specialsträckan klockan 09.07 den 16 februari 2013 till dess att Andreas Mikkelsen korsade mållinjen för sista gången i Polo R WRC klockan 13.47:51 lokal tid, har Volkswagens förare kört 48 723,52 km specialsträckor. Det är nästan exakt tre gånger så långt som från Ikarusallé 7a i Hannover till Volkswagens serviceområde i Coffs Harbour i Australien.

Bakom framgången finns ett starkt team. Inte bara rallyteamen utan också de 200 anställda i Hannover, den tekniska avdelningen i Wolfsburg och Volkswagen Motorsports partner har bidragit till den historiska framgången.

Välförtjänt seger för Mikkelsen

Extremt dammigt, uppgiften att sopa vägen från ett tjockt lager av löst grus, att sköta racingdäcken på rätt sätt, de tävlande i 2016 års Rally Australia stod inför många svåra utmaningar. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger tog ledningen och behöll den på 94,1 procent av de 283,36 kilometrarna specialsträckor. Rallyduellen med fyrfaldiga världsmästarna Ogier/Ingrassia var en av de finaste de senaste åren. Det som gjorde det ännu mer anmärkningsvärt var det faktum att inget av de två Volkswagen-paren hade en gynnsam startposition.

Ett mål uppnått – ett mål missat

Seger i det avslutande rallyt i år innebar att Mikkelsen/Jæger gjorde allt de kunde för att sluta på andra plats i World Rally Championship. Men deras rivaler om andraplatsen Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B, Hyundai), kände inte för att ge upp andraplatsen. Belgarna tog tredjeplatsen på pallen bakom Mikkelsen/Jæger och Ogier/Ingrassia, vilket innebar att Mikkelsen/Jæger slutade som trea i förar-VM och trea i konstruktörs-VM, som bästa enbilsteam.

Latvala/Anttila tog poäng i årets sista omgång

Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) i den tredje Polo R WRC-bilen förvägrades en trevlig avslutning på årets sista rally. De skadade hjulupphängningen när de tuschade ett broräcke alldeles i början av rallyt. Trots att de förlorade över sju minuter kunde förra årets tvåa i VM-tabellen arbeta sig tillbaka till poängplats och slutade i Rally Australia på nionde plats.

Grädden på moset

Volkswagen dominerade än en gång Power Stage, där bonuspoäng delas ut till de tre snabbaste förarna och kartläsarna. Sträcksegern i Australien gick till ett Volkswagen-par, Sébastien Ogier/Julien Ingrassia, för 39:e gången. Totalt har bonuspoäng delats ut till Volkswagen vid 92 tillfällen. För Ogier/Ingrassia var det den 33:e Power Stage-segern i karriären

Citat efter dag tre i Rally Australia
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

- Jag sladdade ut litet för brett i utgången av en vänstersväng i slutet av ”Wedding Bell” och snurrade. I det jättelika dammolnet tog det mig några ögonblick att hitta vägen igen. Vi förlorade nästan 20 sekunder där. Men jag klagar inte. Julien och jag gav allt hela weekenden och hade en fin fajt med Andreas ända till slutet. Han förtjänade segern. Det mest fantastiska är att vårt fantastiska team säger farväl till WRC med en seger. Det här är ett mycket känslosamt ögonblick för mig. Jag har fått så många vänner och jag kommer aldrig att glömma allt det underbara vi haft tillsammans under de senaste åren. En fantastisk resa är över och jag är stolt över att ha varit en del av den.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

- Jag njöt av de sista kilometrarna i Polo R WRC på dagens Power Stage. Vi gjorde några bra specialsträckor idag och igår och arbetade oss upp genom fältet. Vi kan vara nöjda med vår prestation de senaste dagarna. Tyvärr slog vi i litet lätt mot en mur på en bro på första sträckan och förstörde bakhjulsupphängningen. Vi förlorade mycket tid där och hade ingen möjlighet att utmana om vare sig prispallen eller segern. Jag hade velat göra det – framförallt för att kunna ge vårt team en finns avskedspresent. Våra team-kollegor Andreas Mikkelsen och Sébastien Ogier tog en välförtjänt dubbelseger. Grattis till dem båda. Vi kommer att fira som ett team ikväll innan vår tid tillsammans i World Rally Championship är över. Det kommer att bli känslosamt.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

- Vilken fantastisk weekend och ett sådant underbart resultat i slutet av säsongen. Den här dagen har varit mycket speciell eftersom det var den sista dagen som ett team. Jag var så angelägen om att vinna det här rallyt åt Volkswagen. Det är fantastiskt att ha lyckats med det. Volkswagen är det team som gav mig chansen att kliva upp i högsta klassen i WRC. De visade stort förtroende för mig och gjorde att jag fick så stora möjligheter. De kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Allt fungerade i det här sista rallyt. Allt, absolut allt fungerade perfekt – det var helt enkelt det optimala av vad vi har uppnått tillsammans under de fyra åren i World Rally Championship. På ett sätt är det synd att vi missade andraplatsen i mästerskapet. Å andra är det inte så viktigt. Om jag fått välja mellan att vinna vårt sista rally tillsammans eller sluta som tvåa i VM-tabellen skulle jag alltid ha valt segern.

Sven Smeets, Volkswagen Motorsport Director

- Idag är en mycket framgångsrik dag för Volkswagen å ena sidan och ett mycket känslosamt farväl till World Rally Championship å andra sidan. Att säga farväl med en dubbelseger är bara helt fantastiskt. Trots den svåra situationen gav hela teamet allt och var fullständigt professionella ända in i mål. Jag är otroligt stolt över vår prestation här i Rally Australia – under de senaste åren. Jag vill tacka alla i Hannover, Wolfsburg och på tävlingarna, liksom våra partners som alla bidragit till våra framgångar. Vi har lyckats uppnå mycket och ger oss in i motorsporten i framtiden full av självförtroende.

FIA World Rally Championship (WRC), Rally Australia – slutresultat

01. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, 2t 46m 05.7s
02. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, + 14.9s
03. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, + 1m 12.6s
04. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai, + 1m 26.7s
05. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 1m 28.3s
06. Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 1m 41.5s
07. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford, + 3m 04.3s
08. Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN/FIN), Škoda, + 7m 32.3s
09. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen, + 7m 56.9s
10. Lorenzo Bertelli/Simone Scattolin (I/I), Ford, + 8m 00.1s

FIA World Rally Championship (WRC), Rally Australia – resultat i Power Stage

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen    3m 36.8s
02. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai    + 1.2s
03. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai        + 2.7s

FIA World Rally Championship (WRC)

Förarmästerskapet
1. Sébastien Ogier, 268 poäng; 2. Thierry Neuville, 160; 3. Andreas Mikkelsen, 154; 4. Hayden Paddon, 138; 5. Dani Sordo, 130; 6. Jari-Matti Latvala, 112; 7. Mads Østberg, 102; 8. Ott Tänak, 88; 9. Kris Meeke, 64; 10. Craig Breen, 36

Kartläsarmästerskapet
1. Julien Ingrassia, 268 poäng; 2. Nicolas Gilsoul, 160; 3. Anders Jæger, 154; 4. John Kennard, 138; 5. Marc Martí, 130; 6. Miikka Anttila, 112; 7. Ola Fløene, 102; 8. Raigo Mõlder, 88; 9. Paul Nagle, 64; 10. Scott Martin, 36

Konstruktörsmästerskapet
1. Volkswagen Motorsport, 377 poäng; 2. Hyundai Motorsport, 312; 3. Volkswagen Motorsport II, 163; 4. M-Sport, 162; 5. Hyundai Motorsport N, 146; 6. DMACK, 98; 7. Jipocar Czech National Team, 18; 8. Yazeed Racing, 4

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.

Allt, absolut allt fungerade perfekt.
Andreas Mikkelsen