Volkswagen ser möjligheter med ny miljöbilsdefinition

Den 21 november sade Riksdagen ja till en ny miljöbilsdefinition – som innebär en skärpning av nuvarande miljöbilsregler. Volkswagen, som för närvarande har en egen andel på drygt 50 procent miljöbilar, ser nu en möjlighet att bli ett än mer intressant alternativ för de företag och myndigheter som följer definitionen i sina inköp.

Den nya miljöbilsdefinitionen innebär att en normbil som släpper ut 95 gram CO2/km och väger 1372 kilo klassas som miljöbil. Tyngre bilar tillåts släppa ut mer, medan lättare bilar har tuffare krav. För bilar som går på biobränsle tillåts en högre gräns, vilket öppnar möjligheterna för såväl gas- som E85-bilar.

Miljöbilsdefinitionen påverkar dels privatköpare, eftersom den styr en femårig befrielse från fordonsskatt, dels företag/myndigheter som anpassar sina inköp enligt gällande miljöbilsregler. Det är framförallt när det gäller den sistnämnda kundkategorin som Volkswagen nu ser en ökad möjlighet med den nya miljöbilsdefinitionen.

- Vår Passat, som är Sveriges näst mest sålda bil, kan köras med såväl gas som E85. Och eftersom den storleken på bil ofta efterfrågas av tjänstebilsförarna så ser vi stora möjligheter här framförallt hos de företag och organisationer som kommer att sätta en gräns med hänsyn till miljöbilsdefinitionen, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Men det är inte enbart Passat som kommer att vara miljöbilsklassad efter årsskiftet. Så här ser det ut för Volkswagen under 2013:

• Golf 1,4 TSI Multifuel (E85)
  • CC 1,4 TSI Multifuel (E85)
  • Passat 1,4 TSI (E85)
  • Passat 1,4 TSI EcoFuel (biogas)
  • Touran 1,4 TSI EcoFuel (biogas)
  • Caddy EcoFuel 2,0 l (biogas)
  • Eco-up! (biogas)

Senare under året blir listan ännu längre och kompletteras med:

• Golf BlueMotion (diesel)
  • Golf EcoFuel (biogas)
  • Jetta Hybrid (bensin/el)
  • E-up! (el)

Det här innebär att Volkswagen under 2013 kommer att erbjuda miljöklassade bilar med en stor bredd av bränslen – och en stor spridning av storleksklasserna.

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

- Vår Passat, som är Sveriges näst mest sålda bil, kan köras med såväl gas som E85. Och eftersom den storleken på bil ofta efterfrågas av tjänstebilsförarna så ser vi stora möjligheter här framförallt hos de företag och organisationer som kommer att sätta en gräns med hänsyn till miljöbilsdefinitionen.
Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige