Volkswagen slog nytt rekord under 2013 – levererade nära sex miljoner personbilar

Volkswagen fortsätter att växa på den globala bilmarknaden. Under 2013 levererade märket 5 930 000 personbilar. Det är en ökning med 3,4 procent jämfört med 2012 och innebär nytt leveransrekord. Nya Golf är en av framgångsfaktorerna.

Enbart i december överlämnades 535 200 Volkswagen personbilar till kunder över hela världen, vilket är en ökning med 3,3 procent jämfört med samma månad 2012 då 517 900 bilar levererades.
– Tillväxten för märket Volkswagen fortsätter trots det utmanande marknadsläget. Framför allt har nya Golf sålt mycket bra under sitt första hela år på marknaden och bidragit till att stärka Volkswagens konkurrenskraft, kommenterar Christian Klingler, ansvarig för försäljning och marknadsföring inom Volkswagen-koncernen och märket Volkswagen.
– Vi kommer att ställas inför nya och svåra utmaningar under 2014, men vi är väl förberedda tack vare vårt unga och hållbara utbud av bilar, fortsätter Klingler.

Under 2013 var Volkswagens tillväxt starkast i Asien-Stillahavsområdet med en ökning på 15 procent till 2,73 miljoner bilar, varav 2,51 miljoner bilar (+16,6 procent) levererades till kunder i Kina (inkl. Hong Kong).

På den europeiska marknaden, där situationen fortfarande är svår, levererade Volkswagen 1,64 (-3,7 procent ) miljoner fordon under 2013, varav 263 300 (-1,4 procent) överlämnades till kunder i Central- och Östeuropa.

I Sverige registrerade Volkswagen 39 939 bilar (-7,8 %). Det ger en marknadsandel på 14,6 procent vilket innebär ett av märkets bästa år i modern tid. Passat var Sveriges näst mest sålda bil med 14 331 registreringar och Golf placerade sig på fjärde plats med 11 238 registreringar.

– Under hösten lanserade vi helt nya Golf Sportscombi och denna sportiga och rymliga kombi har tagits emot väl av såväl motorpress som kunder. Detta kommer förstås att spegla av sig i registreringarna under 2014. Vi har också bland annat lanserat nya generationer av ikonerna Golf GTI och Golf GTD samt introducerat vår första elbil e-up!. Vi har dessutom stärkt vår ställning bland fyrhjulsdrivna bilar, mycket tack vare Passat Alltrack 4MOTION, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
– Nu i början av 2014 gör vi en rivstart med nya kraftfulla Golf R och framåt sensommaren är det dags för en helt eldriven version av Golf. Förutom detta kommer vi under året att presentera en mängd andra spännande nyheter, så vi har all anledning att tro att 2014 blir ännu ett starkt Volkswagen-år, fortsätter Sten Forsberg.

Leveranser uppdelat på marknader

Asien-Stillahavsområdet: 2 730 000 bilar (+15 % jämfört med 2012)
Kina (inkl. Hong Kong): 2 510 000 bilar (+16,6 %)

Nordamerika: 616 800 bilar (-1,0 %)
USA: 407 700 bilar (-6,9 %)

Sydamerika: 720 400 bilar ( -13.9 procent )
Brasilien: 550 800 bilar (-16,7 procent )

Europa:
1 640 000 bilar (-3,7%)
Central- och Östeuropa: 263 300 bilar (-1,4 %)
Ryssland: 156 300 bilar (-5,1 %)
Västeuropa (exkl. Tyskland): 811 800 bilar (-3,9 %)
Tyskland: 586 100 bilar (-4,4 %)
Sverige: 39 393 bilar (-7,8 %)

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

– Nu i början av 2014 gör vi en rivstart med nya kraftfulla Golf R och framåt sensommaren är det dags för en helt eldriven version av Golf. Förutom detta kommer vi under året att presentera en mängd andra spännande nyheter, så vi har all anledning att tro att 2014 blir ännu ett starkt Volkswagen-år.
Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige