Volkswagen söker nästa rallystjärna

Volkswagen startar nu ett program för förartalanger i hopp om att finna nästa rallystjärna till teamet som ska delta i rally-VM 2013.

Nedräkningen har börjat – från och med år 2013 kommer Volkswagen att tävla i rally-VM (FIA World Rally Championship) med Polo R WRC. Fram till dess är en ny rallybil, baserad på Polo, med cirka 300 hk under utveckling.

För att samla viktiga erfarenheter från rally-VM kommer teamet att delta i utvalda deltävlingar under 2011 med bilar från Skoda inom Volkswagen-koncernen. I dessa rallyn kommer unga förartalanger att få chansen att kvalificera sig för en plats i Polo R WRC 2013. Talangprogrammet startar i och med deltävlingen i Finland, 28-31 juli.

– Förutom rallyförare av högsta kaliber vi vill också presentera duktiga talanger bland våra förare som står på startlinjen 2013. Det bästa sättet att se vem som kan bli nästa rallystjärna och som skulle passa in i Volkswagens rallyteam är att låta dem visa sina färdigheter under konkurrensmässiga villkor. Förhoppningsvis hittar vi en ny Walter Röhrl eller Michèle Mouton, säger Kris Nissen, chef Volkswagen Motorsport.

Den första tävlingen blir finska rallyt, 28-31 juli, där Volkswagen Motorsport har anmält två skandinaviska förarpar. Rallybilen blir en 270 hästkrafter stark Skoda Fabia S2000 från SWRC, en underkategori av World Rally Championship för fordon med 2,0-litersmotorer utan turbo.

Den ena bilen kommer att köras av föraren Andreas Mikkelsen och kartläsaren Ola Fløene. Mikkelsen, 22 år från Norge, har varit aktiv i alpin skidåkning och motocross och var med i norska ungdomslandslaget i båda sporterna. År 2006 gjorde han sin rallydebut i WRC-tävlingen i Storbritannien. Säsongen 2011 kör Mikkelsen för Skoda England i IRC (Intercontinental Rally Challenge).

Det andra förarparet bär den finländska flaggan. Föraren Joonas Lindroos och kartläsaren Kilpeläinen kommer alltså att köra rallyt i sitt hemland. Liksom Mikkelsen anses Lindroos vara en av de största talangerna inom rallysporten. 26-åringen från den lilla staden Jämsä har sedan 2010 framgångsrikt kört det nationella mästerskapet för teamet som drivs av fyrfaldige världsmästaren Tommi Mäkinen.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.