Volkswagen startar testerna av nya Polo R WRC

Volkswagen har framgångsrikt startat testerna av Polo R WRC – den rallybil som man ska delta med i rally-VM (WRC) från och med år 2013.

Testerna och utvecklingen av den fyrhjulsdrivna och 300 hästkrafter starka Polo R WRC går nu in i ett intensivt skede. I onsdags avslutade Ulrich Hackenberg, Volkswagens utvecklingschef, och dubbla rallyvärldsmästaren Carlos Sainz de första testerna på rallyvägar kring Veldenz nära Trier – där det tyska VM-rallyt brukar köras.
– Det första testet med Polo R WRC är ett speciellt ögonblick och utgör en viktig milstolpe i förberedelserna inför vårt inträde i WRC, säger Ulrich Hackenberg.
– Vi har hållit tidsplanen och har nu möjlighet att börja testa vårt koncept och våra framsteg i verkligheten. WRC är rallysportens tuffaste klass och en stor utmaning för teamet, förare och tekniken. Vi antar denna utmaning och kommer effektivt att använda den tid vi har kvar till start i vår första tävling, fortsätter Hackenberg.

– Denna första Polo är en förstudie till den efterföljande rallybilen och kommer under de följande månaderna fungera som en testbil för olika komponenter såsom motorer, växellådor och fjädringssystem. Testresultaten kommer sedan att matas in i den första tävlingsbilen, säger Kris Nissen, chef Volkswagen Motorsport.
– Nästa år kör vi ett omfattande testprogram på asfalt, grus, lera och snö för att så bra som möjligt förbereda oss inför 2013, fortsätter Nissen.

På den första testdagen körde Ulrich Hackenberg och Carlos Sainz, båda med kartläsaren Timo Gottschalk vid sin sida, cirka 100 kilometer.
– Jag trivs med att vara involverad i utvecklingen av nya Polo R WRC och det var naturligtvis en stor ära att få köra de första kilometerna, säger Carlos Sainz, som förutom dubbla världsmästartitlar har vunnit Dakarrallyt med Volkswagen.
– Bilen är fortfarande i ett tidigt skede, men den känns redan väldigt bra. För hela teamet med ingenjörer, mekaniker och förare, är det väldigt viktigt att lära känna bilen så tidigt som möjligt och fortsätta att utveckla den, fortsätter Sainz.

På Youtube finns en film från testerna i Tyskland.

Parallellt med utvecklingen av Polo R WRC fortsätter Volkswagens fabriksteam sina provkörningar i årets VM-rally. Storbritanniens deltävling, 10-13 november i Wales, blir den fjärde tävlingen där man deltar med två Skoda Fabia S2000 för att utvärdera nya rallytalanger och samla värdefulla erfarenheter.

I Wales klassiska deltävling på grus körs de två bilarna körs av Sepp Wiegand med Dakarrallyvinnaren Timo Gottschalk som kartläsare (båda från Tyskland) och Kevin Abbring (Holland) med kartläsaren Lara Vanneste (Belgien).

Mer material från Volkswagen Motorsport finns på www.volkswagen-motorsport.info

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.