Volkswagen Sverige-etta i augusti

När augusti månads bilförsäljning nu redovisats står det klart att Volkswagen toppar listan över de mest sålda bilarna. Under månaden inregistrerades det totalt 3374 nya Volkswagen, vilket var 446 fler än tvåan Volvo.

För den svenska bilbranschen har 2010 varit året då det mesta tagit fart igen. Det gäller inte minst Volkswagen, som tagit marknadsandelar i en allt snabbare takt.

Under augusti månad inregistrerades det 3374 nya Volkswagen på den svenska marknaden (2217 augusti 2009). Det ger en marknadsandel på 15 procent och gör märket till etta i Sverige.

Ser man till perioden januari-augusti 2010 så kan Volkswagen också visa upp mycket positiva siffror: 23 758 inregistrerade bilar (14 154 jan-aug 2009). Det är en ökning med 68 procent jämfört med motsvarande period 2009 och leder till en ackumulerad marknadsandel på 13,1 procent.

Allra bäst går det för Passat och Golf, som ligger tvåa respektive trea på topplistan i Sverige, men även övriga modeller säljer bra, enligt Sten Forsberg som är chef för Volkswagen i Sverige.

-  Ja, det stämmer. Vi har en kraftig medvind och trycket på våra mest populära modeller är extremt stort. Vi jobbar just nu hårt för att kunna få tillräcklig produktion, säger han.

Att vara Sverige-etta är förstås något som gläder, och enligt Forsberg är det inte någon hemlighet att det är en plats som Volkswagen gärna befinner sig på.

- Det är klart att vi strävar i den riktningen. Konkurrensen är stenhård, men med vårt attraktiva modellprogram, våra kommande nyheter och inte minst ett mycket starkt återförsäljarnät så ser vi att vi har alla möjligheter att öka ytterligare.

År 2009 levererade Volkswagen 3 950 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.