Volkswagen tar initiativ för att minska bränsleförbrukningen i Kina

Kina är en av världens snabbast växande bilmarknader. Nu tar Volkswagen initiativ för att sänka bränsleförbrukningen i de bilar som säljs i landet. Företaget har en målsättning att sänka förbrukning och utsläpp med 20 procent för bilar tillverkade i de kinesiska Volkswagen-fabrikerna. Därigenom siktar man på att kunna bli Kinas mest miljövänliga biltillverkare.

Målet ska uppnås genom införande av direktinsprutade TFSI-motorer, innovativa automatväxellådor, lättviktsdesign och andra initiativ. Hittills har cirka 80 miljoner euro investerats i den nyinvigda motorfabriken i Dalian, och fram till 2011 kommer den totala investeringen att uppgå till 145 miljoner euro. Fabriken har en tillverkningskapacitet på 300 000 motorer per år.

År 2010 hoppas man att åtgärderna ha bidragit till en 20-procentig minskning av bränsleförbrukningen i de tillverkade bilarna.

Parallellt med detta förbereder Volkswagen sig för en certifiering av alla produktionsanläggningar i Kina enligt miljöstandarden ISO 14001. Shanghai Volkswagen och FAW-Volkswagen klarar redan dessa krav sedan flera år – och mot slutet av 2007 ska detta även gälla samtliga Volkswagen-anläggningar i Kina.